آموزش مدیریت دستیابی به اهداف و موفقیت

آموزش مدیریت دستیابی به اهداف و موفقیت

تمام افراد در زندگی خود اهدافی دارند که بسیاری از اوقات بعد از مدتی تلاش برای دستیابی به آنها، دیگر مثل سابق برای آنها زمان و انرژی صرف نمی‌کنند و از مسیر خارج می‌شوند. اما پس از خروج از مسیر نیز هم چنان به هدف خود علاقه دارند. در این مقاله، با بیان ۱۰ نکته مهم به شما کمک می‌کنیم به مسیر اهدافتان بازگردید.

۱. هدفتان را دوباره ارزیابی کنید

یکی از دلایل اصلی رهاکردن هدف این است که آن هدف به‌اندازه کافی واضح و قابل‌اندازه‌گیری نیست. اولین قدم برای موفقیت این است؛ تعیین هدفی که قابل‌اندازه‌گیری باشد . اینکه صرفا تصمیم بگیرید سالم‌تر باشید و به خودتان بگویید «می‌خواهم سالم‌تر باشم.» اما معیار مشخصی برای موفقیت خود تعیین نکنید، فقط باعث ابهام و سردرگمی‌تان می‌شود. به‌جای این کار، بهتر است تغییرات مدنظرتان را مشخص کنید و بر اساس آنها اهدافتان را تعیین کنید. مثلا هدف «۳ بار ورزش ۳۰دقیقه‌ای در هفته» را تعیین کنید که هم قابل‌اندازه‌گیری است و هم سبب می‌شود به خواسته خود، یعنی سالم‌تربودن، برسید.
 

۲. برای عادت‌هایتان برنامه‌ریزی کنید

اگر می‌خواهید عادت جدیدی را به زندگی خود اضافه کنید، با برنامه‌ریزی برای انجام آن عادت موفقیت‌تان را تضمین کنید. هدف شما نوشتن است؟ روزهای فرد رأس ساعت ۹ صبح روی صندلی روبه‌روی کامپیوترتان بنشینید و دست‌تان را روی صفحه کلید بگذارید تا در مسیر هدفتان قرار بگیرید. می‌خواهید به دورانی برگردید که مرتب ورزش می‌کردید؟ زمان و مکانی را در نظر بگیرید که باید این اتفاق بیفتد. مثلا هر یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۱۷ به باشگاه بروید.
 
راه دیگر این است که عادت جدید را به عادات فعلی‌تان گره بزنید. راهکارش این است که از یک محرک برای یادآوری عادت فعلی‌تان استفاده می‌کنید. می‌خواهید از پوست‌تان مراقبت کنید؟ با خود قرار بگذارید که همیشه بعد از شست‌وشوی دست، از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید.
 
اینکه به خود بگویید «به‌زودی این کار را انجام می‌دهم» فایده‌ای ندارد. شما باید بدانید که دقیقا قرار است کِی و کجا کار مدنظرتان را انجام دهید. شما سیستمی لازم دارید که انجام این کار را به شما یادآوری کند.
 

۳. اهداف کوتاه‌مدت تعیین کنید

هر هدفی که دارید، چه خانه‌تکانی عید باشد و چه پس‌انداز پول برای خرید خانه، آن را به اهداف کوتاه‌مدت و کوچک‌تر تقسیم کنید. به‌جای اینکه هدفی را برای کل سال تعیین کنید، مشخص کنید که در این هفته می‌خواهید چه کاری انجام دهید. احتمال دستیابی به هدف «پس‌انداز ۵۰۰هزار تومان در هفته» بسیار بیشتر از این است که بخواهید در سال جاری ۲۰میلیون تومان پس‌انداز کنید. به‌کمک اهداف کوتاه‌مدت می‌توانید در برابر وسوسه به تعویق‌انداختن کارها مقاومت کنید.
 

۴. حتی اگر نمی‌توانید برنامه‌تان را تمام و کمال اجرا کنید، به آن پایبند باشید

مشکل اجرانکردن برنامه‌تان نیست، بلکه احساس عقب‌افتادن از برنامه است که بیشتر و بیشتر می‌شود. اگر فقط ۱ تمرین ورزشی را انجام ندهید، ناگهان احساس نمی‌کنید که اضافه‌وزن پیدا کرده‌اید و تناسب اندام ندارید، اما حس منفی انجام‌ندادن برنامه شما را از ادامه آن بازمی‌دارد. بنابراین بسیار مهم است که هرچقدر هم کم به برنامه‌تان پایبند بمانید. برای انجام برنامه ورزشی کامل زمان ندارید؟ به‌جایش چند حرکت ساده انجام دهید. زمان کافی برای نوشتن مقاله بلند ندارید؟ فقط ۱ پاراگراف بنویسید. زمان کافی برای سفر چندروزه ندارید؟ برای خودتان استراحتی کوچک در نظر بگیرید و با ماشینتان به خارج از شهر بروید. شاید این کارها ناچیز به‌ نظر برسند، اما از اثر مرکب غافل نشوید. وقتی همیشه حتی به‌میزان کم به برنامه‌تان پایبند باشید، در بلندمدت به موفقیت می‌رسید.
 
سعی کنید برای پایبندی به برنامه راهی پیدا کنید، حتی اگر اقدامی بسیار کوچک باشد.
 

۵. موانع را پیش‌بینی کنید

در مسیر موفقیت، همواره موانع زیادی وجود دارد. ممکن است خانواده یا دوستانتان شما را به خوردن غذاهای ناسالم تشویق کنند. بسیاری از موانع قابل‌پیش‌بینی‌اند و برنامه‌ریزی قبلی برای آنها نقش بسزایی در موفقیت شما خواهد داشت. زمانی را صرف فکرکردن درباره موانعی و چالش‌هایی کنید که ممکن است سر راهتان قرار بگیرند. اگر پیشاپیش برای رویارویی با موانع آماده باشید، راحت‌تر می‌توانید با مشکلات و موانع پیش‌بینی‌نشده مواجه شوید و برای آنها راه‌حلی بیابید.
 

۶. محیط را برای موفقیت آماده کنید

همه ما بر این باوریم که اطرافیان ما بر رفتار و انگیزه‌ها و موفقیت‌هایمان تأثیرگذارند، اما تأثیر محیط را نادیده می‌گیریم. وسایلی که روی میز کارمان قرار داده‌ایم و عکس‌ها و تابلوهایی که بر دیوارها آویزان کرده‌ایم همگی می‌توانند ما را به انجام کارهای مختلف وادار کنند.
 
قصد دارید از امشب مرتب نخ دندان بکشید؟ خب به‌جای اینکه نخ دندان را داخل کشو بگذارید، آن را کنار خمیردندان و مسواکتان نگه دارید. این‌طوری هر بار که بخواهید مسواک بزنید، چشمتان به نخ دندان می‌افتد. بنابراین دیگر نیازی به هیچ انگیزه یا یادآوری در تلفن همراه ندارید و پایبندی به این عادت جدید برای شما آسان می‌شود.
 

۷. چیزی را انتخاب کنید که واقعا برایتان مهم باشد

گاهی فراموش‌کردن هدف نشانه آن است که آن هدف چندان برای شما مهم نبوده است. بسیاری از مردم زمان قابل‌توجهی را صرف دستیابی به اهدافی می‌کنند که واقعا برایشان اهمیتی ندارند و هنگامی که به آنها دست پیدا نمی‌کنند، به‌‌خاطر نرسیدن به چیزی که تمام مدت برایشان مهم نبوده است، احساس شکست می‌کنند. شما این اشتباه را مرتکب نشوید. همه ما زمان و انرژی محدودی داریم. پس اهداف و عاداتی را انتخاب کنید که واقعا برایتان اهمیت دارند. در این صورت حتما راهی برای دستیابی به آنها پیدا خواهید کرد.
 

۸. پیشرفت خود را پیگیری کنید

هر بار که احساس کردید به‌اندازه کافی پیشرفت نمی‌کنید و تلاشتان کم شده است، قدم‌هایی را که تابه‌حال برداشته‌اید مرور کنید. وقتی ببینیم که در مسیر اهدافمان پیش آمده‌ایم، انگیزه‌مان برای دنبال‌کردن آن هدف بیشتر می‌شود. مثلا روزهایی را که به باشگاه رفته‌اید در تقویمتان علامت بزنید یا میزان پولی را بررسی کنید که پس‌انداز کرده‌اید.
 

۹. یک همراه یا حامی داشته باشید

اگر کسی را داشته باشید که با شما هدف مشترکی داشته باشد، در مسیر پیش رویتان کمتر احساس تنهایی می‌کنید. این حمایت و همراهی اَشکال مختلفی دارد. می‌توانید در برنامه پیاده‌روی روزانه‌ خودتان با یک دوست همراه شوید تا هر دو یکدیگر را به پایبندی به هدفتان تشویق کنید. یا می‌توانید عضو گروه آنلاینی شوید که همه افراد آن برای دستیابی به هدف مشابهی تلاش می‌کنند. مراجعه به متخصص تغذیه، مشاور یا مربی نیز سبب می‌شود سریع‌تر به اهداف خود برسید.
 

۱۰. با خودتان مهربان باشید

اشتباهات بخشی از مسیرند. به آنها به چشم فرصتی برای یادگیری نگاه کنید و سپس با دانشی بیشتر از قبل به جلو حرکت کنید. با خودتان همان طوری صحبت کنید که با دوست‌تان صحبت می‌کنید. وقتی کارتان را خراب می‌کنید، به‌جای سرزنش و ملامت‌کردن خودتان، روی این تمرکز کنید که دفعه بعد چگونه بهتر عمل کنید. کمی دلسوزی برای خودتان باعث می‌شود مدتی طولانی در مسیر بمانید.

ما را دنبال کنید