مدیریت آموزش آمادگی برای کسب و کار جدید

مدیریت آموزش آمادگی برای کسب و کار جدید (مطالب عمومی)

مدیریت آموزش آمادگی برای کسب و کار جدید

اکثر افراد رویای راه اندازی کسب و کار خود را دارند، اما شروع یک کسب‌وکار شخصی به این سادگی‌ها هم نیست، موارد زیادی هست که قبل از شروع کسب‌وکار باید به آنها توجه کرد و آنها را در نظر گرفت. در این مطلب به تمام موارد لازم برای یک کسب و کار جدید خواهیم پرداخت.

پرسش‌هایی که باید پیش از راه‌اندازی کسب‌وکارتان پاسخ دهید

سؤالات بسیاری هست که قبل از شروع کارتان باید از خود بپرسید و جواب‌هایش را پیدا کنید. برخی از این پرسش‌ها ناظر به ویژگی‌های درونی شماست و بعضی دیگر درباره محیطی است که قرار است در آن فعالیت کنید.
 

۱. چرا می‌خواهم کسب‌وکار خودم را راه بیندازم؟

شاید پاسخ این سؤال واضح به نظر برسد؛ اما باید کمی تأمل کنید و عمیق‌تر به دلایلی که باعث شده به‌دنبال چنین کاری بروید بیندیشید. اولین جرقه‌ای که شما را به این فکر انداخته چه بود؟ آیا با تمام وجود نسبت به آن شور و اشتیاق دارید؟
 

۲. آیا ایده‌ام در کوتاه و بلند مدت برایم درآمدزایی می‌کند؟

اگر پاسختان خیر است، بهتر است در اجرای ایده‌تان تجدیدنظر کنید. درست است که پول عامل اصلی شکل‌گیری این ایده در ذهن شما نبوده؛ اما قرار نیست هزینه‌های کسب‌وکارتان از درآمدتان بیشتر شود.
 
در راه‌اندازی کسب‌وکار، درآمدزایی عامل مهمی است که باید همیشه در نظر گرفته شود.
 

۳. مشتری‌ام کیست؟

هیچ کسب‌وکاری قرار نیست به عالم‌وآدم کالا یا خدمات بفروشد. هر کسب‌وکاری بازار و مشتری مخصوص به خودش را دارد. پیش از راه‌اندازی کسب‌وکار، باید مشتریان بالقوه‌تان را شناسایی کنید تا تبلیغات و بازاریابی‌تان را روی آنها متمرکز کنید.
 

۴. چه کسانی رقیب من‌ هستند؟

اغلبِ ایده‌هایی که به ذهنتان می‌رسند به‌احتمال زیاد جایی دیگر عملی شده‌اند. حتی ممکن است شما چندین رقیب داشته باشید. با این حساب، ضروری است که پیش از شروع، درباره رقبای خود تحقیق کنید تا دریابید آنها چه نقاط ضعف و قوتی دارند. ارتباطشان با مشتریان، شیوه‌های ارائه محصول و اعتبار برندشان را نیز بررسی کنید.
 

۵. محصول من چه تمایزی با محصول رقبا دارد؟

پس از بررسی رقبا، حال باید از خود بپرسید «محصول یا خدمت من چه تفاوت منحصربه‌فردی با کار سایر رقبا دارد؟» با «چه‌چیزی محصول یا خدمت من را نسبت به دیگران متمایز می‌کند؟».
 

۶. راهبرد بازاریابی من چیست؟

پیش از شروع هر کسب‌وکاری باید راهبرد یا استراتژی بازاریابی تدارک ببینید. شما باید محصول یا خدمتتان را در دسترس مشتری قرار دهید و او را به استفاده از آن تشویق کنید. با داشتن یک برنامه مناسب بازاریابی، احتمال اینکه مشتریان بالقوه بیشتری پیدا کنید افزایش می‌یابد.
 

۷. محصولم را چگونه باید قیمت‌گذاری کنم؟

شما نمی‌خواهید محصولتان بیش‌ازحد گران یا بیش‌ازحد ارزان باشد؛ پس چطور باید قیمت‌گذاری کنید؟ اینجاست که بررسی کار رقبا کمکتان می‌کند محصولتان را بهتر قیمت‌گذاری کنید. از خود بپرسید «آیا محصول من در مقایسه با محصولات مشابه برای مثال لوکس‌تر است یا ویژگی‌های ساده‌تری دارد؟». علاوه بر این، باید هزینه‌های تولید و بسته‌بندی و توزیع را نیز در قیمت تمام‌شده محصول در نظر بگیرید.
 
با درنظر‌گرفتن همه این موارد، درک درستی از جایگاه خود و سهمی که از بازار می‌برید خواهید داشت.
 

۸. آیا سرمایه اولیه کافی در اختیار دارم؟

هر کسب‌وکاری پیش از آنکه شروع به کار کند و به سوددهی برسد، هزینه‌هایی دارد که باید پرداخت کنید؛ پس قبل از شروع، فهرستی از هزینه‌هایی که باید بپردازید و چیزهایی که باید بخرید تهیه کنید. این فهرست می‌تواند شامل: ثبت تجاری نام شرکت، راه‌اندازی وب‌سایت، هزینه‌های مرتبط با تولید خود محصول یا ارائه خدمت، بسته‌بندی، بازاریابی و… باشد.
 
به یاد داشته باشید برای راه‌انداختن کسب‌وکارتان، فقط چیزهایی را بخرید یا جایی هزینه کنید که واقعا ضرورت دارد، نه چیزهایی که خود کمال‌گرایتان می‌پسندد.
 

۹. آیا شور و اشتیاق لازم را دارم؟

گفتن اینکه می‌خواهم کسب‌وکار خودم را راه بیندازم راحت است؛ اما آیا واقعا شور و اشتیاق لازم برای قدم‌گذاشتن در این راه و تحمل سختی‌هایش را دارید؟ هر کسب‌وکاری برای اینکه شکوفا شود، به تلاش و کوشش فراوان نیاز دارد و اشتیاق به این کار عاملی است که شما را تا انتها در مسیر نگه می‌دارد.
 

۱۰. آیا می‌توانم ‌به‌تنهایی از پس کار بربیایم؟

باید روی این موضوع که آیا می‌توانید به‌تنهایی همه کارها را انجام دهید یا به فرد یا افرادی دیگر نیاز دارید فکر کنید. اغلب اوقات اداره‌کردن کسب‌وکار به‌تنهایی دشوار است. بهتر است به‌دنبال افرادی باشید که هم‌دل و هم‌فکر شما بوده و به‌اندازه شما نسبت به ایده‌تان تعهد و اشتیاق داشته باشند.
 
شما نیز می‌توانید به کسی یا گروه‌هایی بپیوندید که همان اهداف و انگیزه‌های شما را دنبال می‌کنند.
 

۱۱. چه تعداد کارمند نیاز دارم؟

خب، حالا که کسب‌وکارتان را به‌تنهایی یا با شریک می‌خواهید راه بیندازید، باید به این مسئله هم توجه کنید که برای پیشبرد کار یا رشد احتمالی کسب‌وکارتان در آینده، به چه تعداد کارگر یا کارمند نیاز دارید. حتی اگر نخواهید کسب‌وکارتان را رشد بدهید و بخواهبد آن را در یک حد مشخص نگه دارید، بازهم برای حفظ همان سطح به افرادی که برای شما کار کنند نیاز خواهید داشت.
 

۱۲. چه منابعی در اختیار دارم؟

نباید صرفا درباره چیزهایی که ندارید فکر کنید. درباره چیزها و منابعی که در اختیار دارید هم بیندیشید. با به‌کارگرفتن این منابع برای شروع کسب‌وکار، می‌توانید در وقت و هزینه صرفه‌جویی کنید.
 

۱۳. آیا آماده صرف زمان روی کسب‌وکار هستم؟

هر کسب‌وکاری برای موفقیت به صرف زمان و پول و انرژی فراوان نیاز دارد. آیا آماده‌اید عمرتان را برای کسب‌وکارتان هزینه کنید؟ آیا در فصل مناسبی از زندگی قرار دارید که این کار را شروع کنید؟ بدانید که در ادامه باید ریسک‌های فراوان و ازخودگذشتگی‌های بسیاری نشان دهید تا کسب‌وکارتان پا بگیرد.
 

۱۴. چطور ساختار قانونی کسب‌وکارم را ایجاد کنم؟

هر کشوری قوانین و محدودیت‌های خاصی را برای کسب‌وکارها وضع کرده است. خیلی مهم است که حتما درباره ساختار قانونی، مجوزها و قواعد تجارت در کشور یا محلی که می‌خواهید کسب‌وکارتان را راه بیندازید مطالعه کنید تا ساختار کسب‌وکار شما با قوانین مربوطه مغایرت نداشته باشد.
 

۱۵. چه مالیات‌هایی باید پرداخت کنم؟

این هم از سؤالات مهمی است که پیش از شروع باید درباره‌اش اطلاعات کسب کنید. هر کسب‌وکاری بسته به نوع و میزان درآمدش باید مالیات بدهد. با این حساب، واجب است درباره انواع مالیات‌ها و به‌طور مشخص مالیات‌هایی که به کسب‌وکار شما وضع خواهد شد اطلاع داشته باشید.
 

۱۶. من چه اهدافی دارم؟

شما قصد دارید کسب‌وکار خودتان را داشته باشید؛ اما آیا درباره هدفتان فکر کرده‌اید؟ ۵ یا ۱۰ سال دیگر شما در چه جایگاهی خواهید بود؟ اینها نمونه پرسش‌هایی‌اند که باید از خود بپرسید.
 

۱۷. کی آماده شروع خواهم بود؟

برای زمان شروع و اعلام وجود کسب‌وکارتان خوب بیندیشید. زمان‌بندی یکی از عوامل بسیار مهم موفقیت یا شکست هر کسب‌وکاری است. با واقع‌‌بینی، زمان مناسبی را در نظر بگیرید و کارهایی را که باید تا پیش از شروع انجام بدهید علامت‌گذاری کنید.

شما هم نظر دهید