در دنیای متغیر امروزی آموزش و پژوهش در سازمانها و نهاد ها به دلایل بی شماری به عنوان امری ضروری مورد قبول می باشد . تغییرات سریع و عمیق علمی باعث شده که هر از چند گاهی نظریات ، تکنیک ها و روشهای جدیدی پا به عرصه زندگی گذاشته و لذا برای ادامه حیات به ناچار باید آنان را آموخت و برخی از روش ها و سیستم های قدیمی فاقد کارایی را کنار گذاشت.
                                
	-  اهیمت آموزش در پیشبرد اهداف سازمان و کارکنان :
	 
	 
	 
	-  در این رابطه امام صادق ( ع ) می فرمایند :
	 
	 هر کس برای خدا دانش بیاموزد به آن عمل کند و به دیگران آموزش دهد ، در ملکوت آسمان ها به بزرگی یاد شود و گویند برای خدا آموخت و برای خدا عمل گرد و برای خدا آموزش داد.
	 
	و هم چنین حضرت علی ( ع ) می فرمایند :
	 
	کاش می دانستم کسی که از علم بی نصیب ماده چه چیزی به دست آورده است و آن کس که از علم  بهره مند شده چه چیزی به دست نیاورده است .
	 
	 
	 
	- در جهت آشنایی کارکنان با امور مربوط به آموزش و پی گیری آن بایستی به نکات مهم زیر توجه نمود:
	 
	 
	هدف نظام آموزش به سازی سازمان به عنوان یکی از کارکردهای مهم مدیریت منابع انسانی ، فراهم آوردن زمینه ای است که بر اساس آن توانایی های بالقوه افراد به فعل در آمده و استعدادهای آنان شکوفا گردد.
	 
	این هدف از طریق ایجاد فرصت های آموزشی جهت کارکنان تحقق می یابد . آموزش کارکنان فرآیندی است که انطباق و سازگاری کارکنان را با محیط متحول سازمانی و در نهایت انطباق بهتر سازمان را با محیط بیرونی فراهم می آورد .
	 
	در نتیجه کارکنان آموزش دیده نسبت به کارکنانی که از این شاخصه بهره مند نیستند به تغییرات سازمانی و هم چنین تغییرات جامعه آگاهانه تر واکنش نشان مید هند از ان جا که حیات و ادامه زندگی سازمان تا حدود زیادی به دانش و مهارت کارکنان آن بستگی دارد ، افراد ماهرتر و آموزش دیده تر نقش موثرتری در کارآمدی و بهره وری سازمانی خواهند داشت . از طرف دیگر آموزش با افزایش میزان اطلاعات ، دانش ، مهارت ها و قابلیت های کارکنان ، آنان را برای ایفای وظایف و قبول مسئولیتهای جدیدتر ، آماده تر و مجهزتر می کند . به طور کلی در سازمانی که به رشد کیفی و کمی دانش  و مهارت کارکنان خود می اندیشند و پیوسته فعالیت های آموزشی در آن در جریان است افراد به طور مستمر توانایی های خود را افزایش می دهند و چگونه آموختن و به کار بستن را می آموزند.
	 
	مفهوم آموزش ضمن خدمت یا آموزش کارکنان عبارت است از کلیه کوشش ها و فعالیتهایی که در جهت ارتقاء سطح دانش و آگاهی ، مهارت های فنی و حرفه ای و هم چنین ایجاد رفتار مطلوب در کارکنان سازمان به عمل می آید تا آنها را به نحو احسن آماده انجام وظایف و مسئولیت های خود کند .
	 
	 
	 
	-  فواید آموزش ضمن خدمت را می توان فهرست وار به شرح زیر ارائه نمود :
	 
	 
	 
	1.تسهیل در تحقق اهداف سازمانی
	 
	2.بهبود کمی و کیفی محصولات یا خدمات ارائه شده توسط سازمان
	 
	3.تقویت روحیه پرسنل و ایجاد ثبات در سازمان
	 
	4.تقویت حس وفاداری و همبستگی کارکنان نسبت به سازمان
	 
	5.جلوگیری از تداخل مسئولیت ها و وظایف و کاهش دوباره کاری ها در سازمان
	 
	6.شکوفا کردن استعدادهای نهفته کارکنان
	 
	7.ایجاد زمینه رشد و موفقیت در امور شغلی
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	-  و هم چنین در راستای آموزش کارکنان خود آنها نیز بایستی دارای اطلاعاتی به شرح زیر باشند :
	 
	 
	 
	1.آشنایی با حقوق و تکالیف کارکنان و مقررات انضباطی ( فصول دوازده و پانزده قانون مدیریت خدمات کشوری )
	 
	- تکالیف و مسئولیت های اداری کارکنان
	 
	- آشنایی با انواع مرخصی ها و شرایط استفاده از آنها
	 
	- راههای پیگیری از فساد اداری
	 
	- قانون رسیدگی به تخلفات اداری
	 
	- دیگر قوانین مرتبط
	 
	 
	 
	2.آشنایی با نظام تامین اجتماعی و بازنشستگی کارکنان ( فصل سیزدهم قانون مدیریت خدمات کشوری )
	 
	- نظام تامین اجتماعی کارمندان دولت
	 
	- نظام بازنشستگی و از کار افتادگی
	 
	- حقوق و مزایای بازنشستگان قبل و بعد از اجرای قانون
	 
	- نحوه به کار گیری بازنشستگان و باز خریدان
	 
	 
	 
	3.آشنایی با نظام آموزش کارکنان
	 
	- اهداف ، اصول و ویزگی های نظام آموزش کارکنان دولت
	 
	- ساختار نظام آموزش
	 
	- دوره های آموزش پیش بینی شده در نظام آموزش
	 
	- گواهی نامه های آموزشی و ساز وکار صدور آنها
	 
	- شناسنامه آموزشی کارکنان و دستورالعمل آن
	 
	- بخشنامه های و مصوبات جاری مرتبط با نظام آموزش کارکنان دولت
	 
	 
	 
	4.قوانین و مقررات تشکیلات و روشها :
	 
	- آشنایی با فصل چهارم قانون مدیریت خدمات کشوری
	 
	 
	 
	5.ارتباطات سازمانی :
	 
	- تعریف ارتباطات ، فرآیند ارتباطات
	 
	- نظریه های ارتباطات ، انواع ارتباطات
	 
	- روشها ، الگوها و تجهیزات تسهیل کننده در فرآیند ارتباطات
	 
	- راهکارهای برقراری ارتباط با مردم
	 
	- عوامل موثر در برقراری ارتباط
	 
	- مهارت های برقراری ارتباط موثر در سازمان
	 
	- نقش کارکنان دولت در برقراری ارتباط با ارباب رجوع