مدیریت مالی در جهت تحقق رویای پولدار شدن

مدیریت مالی در جهت تحقق رویای پولدار شدن

رویای پولدار شدن و رسیدن به ثروتآرزوی خیلی ها است. زمانی که به دلیل این رؤیا فکر می‌کنیم، متوجه می‌شویم که پول و ثروت را برای شادی و خوشبختی می‌خواهیم. افرادی که پول ندارند، تصور می‌کنند با رسیدن به سرمایه‌ مدنظرشان شادترین فرد عالم خواهند شد. با این حال افرادی هم هستند که آن سرمایه را دارند، اما همچنان خوشبخت نیستند. دلیلش چیست؟ در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا با مدیریت مالی در جهت تحقق رویای پولدار شدن آشنا شوید.

تحقیقی درباره ثروتمندترین مردم آمریکا

در سال ۲۰۱۹، ۴ اقتصاددان آمریکایی درباره سرمایه‌داران قرن ۲۱ این کشور تحقیق کردند. آنها می‌خواستند با بررسی داده‌های مالیات‌دهندگان این کشور مشخص کنند ثروتمندترین افراد چه کسانی هستند. البته بیش از آنکه دنبال نام این افراد باشند، دنبال سبک زندگی، رفتار و ویژگی‌های ثروت‌ساز سرمایه‌داران بودند.
 
نتیجه تحقیق به میلیاردرهای معروف مثل جف بزوس و ایلان ماسک محدود نمی‌شد. بر اساس این تحقیق، در آمریکا ۱۴۰هزار نفر بیش از ۱٫۵۴میلیون دلار در سال درآمد دارند. محققان به این نتیجه رسیدند که ثروتمندان معمولی آمریکا مشاغل محلی دارند، مثل نمایندگی خودرو یا توزیع عمده نوشیدنی. کمتر کسی تصور می‌کند این مشاغل آن‌قدر پول‌ساز باشند که افراد را در فهرست ثروتمندان آمریکا قرار بدهند. شاید حتی بسیاری از افراد ندانند شغلی مثل توزیع نوشیدنی وجود دارد!
 

آنچه از این تحقیق می‌آموزیم

اولین نکته‌ای که از این آمار متوجه می‌شویم این است که افراد ثروتمند صاحب کسب‌وکار خودشان هستند. بر اساس تحقیقات، درآمد افراد از کسب و کار خودشان تقریبا ۳ برابر بیشتر از دستمزد کارکردن برای دیگران است.
 
نکته دوم این است که افراد ثروتمند معمولا کسب‌وکارهایی را انتخاب می‌کنند که ظاهر جذابی ندارند. بر اساس تحقیقی که در این باره انجام شد، مشاغلی مثل ویدئوکلوپ، فروشگاه لباس، فروشگاه اسباب‌بازی و لوازم آرایشی در آمریکا معمولا کمتر از ۵ سال دوام دارند، اما مشاغلی مانند دندانپزشکی به‌طور میانگین ۲۰ سال در بازار می‌مانند. البته نمی‌توان گفت همه کسب‌وکارهایی که ظاهر خوبی ندارند برای ثروتمندشدن مناسب‌اند. مثلا مشاغلی چون تعمیر خودرو، گرداندن پمپ بنزین یا فعالیت در حوزه تجهیزات صنعتی و تجاری در آمریکا خیلی ثروت‌ساز نیستند.
 
راز بعدی در سبک کاری افراد ثروتمند این است که آنها در رقابت شدیدی که بر سر قیمت وجود دارد شرکت نمی‌کنند و به‌جایش انحصاری محلی برای خود ایجاد می‌کنند. به همین خاطر نام صاحبان نمایندگی‌های خودروی شهرهای مختلف در فهرست ثروتمندترین آمریکایی‌ها قرار گرفته است.
 

کسب‌وکاری هست که بتوانیم با آن ثروتمند شویم؟

بدیهی است که نیاز بازار کشورهای مختلف با هم متفاوت است، اما فرصت‌هایی وجود دارند که به‌رغم درآمد خوبشان، ناشناخته‌اند. مثلا اگر مهارت تحلیلی خوبی دارید، تحقیقات بازار یکی از بهترین مشاغلی است که می‌توانید برگزینید. می‌توانید اطلاعاتی را جمع‌آوری کنید که کسب‌وکارها نیاز دارند و آنها را در قالب گزارش‌هایی مفید عرضه کنید. فروش این گزارش‌ها درآمد خوبی را نصیبتان خواهد کرد.
 
احتمالا با مطالعه این مقاله به این فکر می‌‌افتید که راه‌اندازی نمایندگی خودرو هم شغل سودآوری است. با این حال، به یاد داشته باشید این شغل برای افرادی درآمدزاست که در این زمینه تجربه کافی کسب کرده‌اند و سال‌هاست سابقه دارند. هیچ نمایندگی‌ای در آغاز کارش روزی ۱۰ خودرو نمی‌فروشد.
 

آیا پول واقعا خوشبختی می‌آورد؟

از زمانی که داده‌های مالیاتی در اختیار محققان قرار گرفته‌اند، تحقیقات گسترده‌ای درباره میزان درآمد مردم انجام شده است. محققان در این پژوهش‌ها تلاش می‌کردند به سؤال «چطور پولدار شویم؟» پاسخ بدهند. اما در حال حاضر هدف محققان تغییر کرده است و تلاش می‌کنند به سؤال «چطور شاد باشیم؟» پاسخ بدهند. یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در این تحقیقات بررسی می‌شود این است که آیا پول و شادی با هم ارتباط دارند یا خیر.
 
متیو کیلینگزورث، محقق دانشگاه پنسیلوانیا، تحقیقی روی ۳۰۰۰ فرد بزرگ‌سال انجام داد. جامعه‌ای که این محقق به‌عنوان نمونه انتخاب کرده بود، بزرگ‌تر از نمونه‌های تحقیقات انجام‌شده قبلی درباره پول و شادی بود.
 
بسیاری از مردم آمریکا اعتقاد دارند درآمد ۷۵هزار دلار در سال هیچ تأثیری بر شادی افراد ندارد. کیلینگزورث این افسانه را رد و قانون کاهش بازدهی پول را جایگزینش کرد. بر اساس این قانون،‌ افزایش ثروت و درآمد ما را خوشحال می‌کند، اما بعد از مدتی به آن عادت می‌کنیم و برای اینکه دوباره به آن میزان شادی برسیم، باید درآمدمان را ۲ برابر کنیم. این قانون ما را در دوری باطل برای رسیدن به شادی می‌اندازد.
 

چه عواملی مردم را خوشحال می‌کنند؟

مهم‌ترین عامل ازدواج موفق و داشتن خانواده‌‌ای خوب است. در پژوهشی، ده‌ها هزار نفر به چند سؤال ساده جواب دادند:
 
شما که هستید؟
شغلتان چیست؟
چقدر خوشحال هستید؟
 
نتایج این تحقیق گسترده بسیار جالب بود:
 
رابطه جنسی، ورزش و باغبانی فعالیت‌هایی هستند که بیشتر از هرچیزی انسان‌ها را خوشحال می‌کنند.
وقتی افراد زمانشان را با شریک عاطفی یا دوستانشان سپری می‌کنند، خوشحال هستند. میزان این خوشحالی زمان‌هایی که با همکاران، فرزندان یا آشنایان هستند کمتر است.
آب‌وهوا هم روی میزان شادی تأثیر دارد. افراد در روزهایی که آفتاب ملایم و هوا مطبوع است، خوشحال‌ترند.
افراد وقتی در طبیعت هستند، خوشحال‌ترند. به‌خصوص اگر در کنار جریان آب یا منظره‌های طبیعی چشم‌نواز باشند.
 

چرا خوشحال نیستیم؟

۱. داشتن شغلی که دوستش نداریم

انجام روزانه کاری که به آن علاقه نداریم یکی از علت‌های اصلی خوشحال‌نبودن است. ۲ اقتصاددان به نام‌های مک کرون و الکس برایسون دریافتند که فعالیت در شغلی که دوستش نداریم، دومین عاملی است که احساس شادی و خوشبختی را از بین می‌برد. عامل اول چیست؟ به‌گفته این محققان، افراد فقط زمانی که بیمار هستند و در تخت افتاده‌اند بیشتر از وقتی مشغول کارند احساس بدبختی می‌کنند.
 
بسیاری از افراد درباره ترک شغل و رفتن سراغ کار دلخواهشان مردد هستند و معمولا هم این کار را انجام نمی‌دهند. اما آمار نشان می‌دهد افرادی که شغل اجباری‌شان را رها می‌کنند، بعد از چند ماه بیشتر احساس خوشبختی می‌کنند.
 

۲. دوری از طبیعت

خیلی از افراد برای کسب درآمد بیشتر به شهرهای بزرگ نقل‌مکان می‌کنند و این مسئله باعث می‌شود زمان کمتری را در طبیعت سپری کنند که از موانع خوشحالی است. بر اساس آمار، مردم نیویورک کمتر از مردم سایر شهرها احساس خوشبختی می‌کنند. شهرهای بزرگ دیگری چون بوستون، سانفرانسیسکو و لس آنجلس هم از نظر شادی در رتبه‌های پایین قرار دارند. شادترین شهرهای این کشور آریزونا، فلگستف، نیپلز فلوریدا و تمام شهرهای منطقه هاوایی هستند.
 
افرادی که از شهرهای بزرگ آمریکا به شهرهای شاد این کشور نقل مکان کرده‌اند، بعد از مدتی به انسان‌های شادتری تبدیل شده‌اند.
 

۳. وابستگی بیش از حد به شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی به یکی از مهم‌ترین تفریحات ما تبدیل شده‌اند. بر اساس تحقیقاتی که درباره ۲۷ سرگرمی متداول انجام شده است، میزان شاد‌ی‌بخشی شبکه‌های اجتماعی از تمام تفریحات دیگر کمتر است.
 
تحقیقی روی نمونه‌های تصادفی انجام شد. در این تحقیق، افراد در ازای استفاده‌نکردن از شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک، پول می‌گرفتند. این تحقیق نشان داد افرادی که به این خاطر از شبکه‌های اجتماعی خارج شدند، زمان بیشتری برای معاشرت با دوستان و خانواده صرف کردند و در این مدت بیشتر احساس خوشبختی داشتند.
 
کلام آخر؛ شادبودن ساده‌تر از آن است که فکرش را می‌کنید
کلان‌داده‌ها به ما نشان می‌دهند برای ایجاد احساس شادی و خوشبختی راه‌های ساده‌ای وجود دارند، راه‌هایی به قدمت هزاران سال که اکثرشان هم ساده و در دسترس هستند.
 
برای تجربه احساس خوشبختی و شادبودن، روزی آفتابی همراه شریک عاطفی یا بهترین دوستانتان به طبیعت بروید و با آنها معاشرت کنید. این کار خیلی سریع‌تر و ساده‌تر از راه‌اندازی یک نمایندگی خودرو در آمریکا باعث شادی شما می‌شود.
 
به یاد داشته باشید که این مقاله جمله معروف «پول خوشبختی نمی‌آورد» را تأیید نمی‌کند. شما باید به‌اندازه کافی درآمد داشته باشید تا بتوانید به طبیعت بروید، تفریح کنید و با دوستانتان معاشرت کنید و شریک عاطفی داشته باشید. همه محققان تأیید می‌کنند که درآمد و سرمایه با میزان شادی و خوشبختی افراد ارتباط دارد، اما لزوما پول بیشتر شما را خوشحال‌تر نمی‌کند.

ما را دنبال کنید