آموزش مدیریت مالی با پردرآمدترین مشاغل

آموزش مدیریت مالی با پردرآمدترین مشاغل

شغل‌ های پاره‌ وقت همیشه گزینه مناسبی برای کسانی است که می خواهند در کنار شغل اصلی درآمد بیشتری داشته باشند. همچنین بسیاری از جوانان و دانشجویان از شغل پاره وقت به عنوان فرصتی برای کسب تجربه پیش از ورود به بازار کار بهره می‌برند. در سال‌های اخیر، رکورد اقتصادی و همه‌گیری کرونا باعث شده‌اند بسیاری از افراد برای تأمین هزینه‌های زندگی علاوه بر شغل تمام‌وقت، یک یا چند شغل پاره‌وقت نیز داشته باشند.

تعریف شغل پاره‌وقت

پیش از آنکه سراغ معرفی مشاغل پاره‌وقت برویم، بیایید تعریف روشنی از شغل پاره‌وقت ارائه کنیم. در حال حاضر ۴۰ ساعت کار در هفته در بیشتر نقاط دنیا شغل تمام‌وقت در نظر گرفته می‌شود. برخی شرکت‌ها مرز بین شغل پاره‌وقت و تمام‌وقت را ۳۵ ساعت و بعضی دیگر ۳۰ ساعت در هفته در نظر می‌گیرند. در ضمن حداقل ساعت کاری شغل‌های پاره‌وقت نیز مشخص نیست. شرکت‌ها موظف نیستند ساعت کاری مشخصی برای کارمندان پاره‌وقت خود تعیین کنند و فقط قرارداد رسمی قابل‌استناد است و مرزها را مشخص می‌کند.
 
هنگام انتخاب شغل پاره وقت، به شرح شغل و جزئیات آن توجه کنید و در صورت هرگونه ابهام درباره ساعت و ماهیت کار، با کارفرما گفت‌وگو و توافق کنید. در ادامه، تعدادی از پردرآمدترین مشاغل پاره‌وقت جهان و ایران را معرفی می‌کنیم.
 
درآمدهای تقریبی این مشاغل به دلار ذکر شده‌ بودند که در این مقاله برای ملموس‌ترشدنشان، آنها را به تومان (۳۰هزار تومان به‌ازای هر دلار) تبدیل کرده‌ایم. همچنین همه دستمزدها بر اساس ساعت کار یکسان بیان شده‌اند.
 

۱. تدریس خصوصی

اگر در رشته‌ای چنان متخصص باشید که بتوانید تدریسش کنید، تدریس خصوصی شغلی پردرآمد است. چون تعیین تعداد دانشجویان هر کلاس و زمانش در اختیار شماست، انعطاف زیادی هم دارید.
درآمد تدریس خصوصی بسته به رشته‌، تقاضا و زمانی که وقف کار می‌کنید متغیر است و می‌توان درآمد آن را از ساعتی ۵۷۰هزار تا ۱میلیون و ۲۶۰هزار تومان برآورد کرد.
 

۲. حسابدار پاره‌وقت

گرچه این شغل جزو مشاغل تمام‌وقت محسوب می‌شود، می‌توانید پاره‌وقت نیز مشغولش شوید. بسیاری از شرکت‌ها و کسب‌وکارهای کوچک برای حسابرسی خود در بازه‌های زمانی مشخص، حسابدار پاره‌وقت استخدام می‌کنند. این کسب‌وکارها نیازی به حسابدار ثابت ندارند، چون گردش مالی زیاد و کارهای مالی فراوان ندارند.
 
درآمد حسابدار پاره‌وقت حدود ۱میلیون تا ۱میلیون و ۸۰۰هزار تومان در ساعت است.
 

۳. برنامه‌نویس پاره‌وقت

برنامه‌نویسی نیز از مشاغلی است که به هردو شکل پاره‌وقت و تمام‌وقت انجام می‌شود. بسیاری از کسب‌وکارها نیاز ندارند برنامه‌نویس تمام‌وقت به خدمت بگیرند. آنها می‌خواهند چیزی برایشان آماده شود و سپس بدون نیاز به پشتیبانی یا به‌روزرسانی دائمی کار کند.
 
درآمد برنامه‌نویس پاره‌وقت با مهارت متوسط حدود ۱میلیون و ۲۶۰هزار تومان است، اما اگر خیلی ماهر و مشهور شده باشید، شرکت‌ها برای پروژه‌های پاره‌وقت تا ساعتی ۲میلیون تومان هم دستمزد می‌دهند.
 

۴. ویراستار

در صورتی که مدرک زبان‌های خارجی دارید، می‌توانید ویرایش آثار مکتوب یا مجازی را بر عهده بگیرید. در این شغل نیز مهارت و کیفیت کار شما بر درآمدتان اثر می‌گذارد. ویراستاری ساعتی ۸۷۰هزار تا ۱میلیون و ۷۰۰هزار تومان نصیبتان می‌کند.
 

۵. راننده کامیون

بسیاری از شرکت‌های محلی حمل‌ونقل از رانندگان پاره‌وقت برای جابه‌جایی محصولات خود استفاده می‌کنند. این رانندگان پاره‌وقت موظف‌اند ضمن انتقال محصولات، برای بارگیری و تخلیه آنها نیز کمک کنند. پس این شغل نیازمند بدنی قوی است. دستمزدش نیز ۴۵۰ تا ۹۳۰هزار تومان است.
 

۶. طراح گرافیک

یکی از مناسب‌ترین مشاغل پاره‌وقت که بازار کار گسترده‌ای دارد، طراحی گرافیک است. بابت این کار ساعتی ۷۵۰هزار تا ۱میلیون و ۳۰۰هزار تومان دستمزد می‌گیرید. بیشتر پروژه‌های این شغل مربوط به آژانس‌های تبلیغاتی و حوزه مارکتینگ هستند، با این حال این شغل برای افراد علاقه‌مند به هنر جذابیت زیادی دارد.
 

۷. نویسنده محتوا و تبلیغ‌نویس

از دیگر مشاغل انعطاف‌پذیر دنیای دیجیتال، نویسنده تولید محتوا و کپی رایتر است. بسیاری از کسب‌وکارها تمایل دارند در سایت خود محتوای جذاب و خواندنی قرار دهند تا میزان بازدید از آنها بیشتر شود. بنابراین یک یا چند نویسنده محتوا را پاره‌وقت استخدام می‌کنند. شما می‌توانید با توجه به توانایی‌ها و علایق خود در یک یا چند حوزه محتوا تولید کنید.
 
بلاگر پاره‌وقت یا نویسنده محتوا، تقریبا ساعتی ۹۰۰هزار تا ۱میلیون و ۷۰۰هزار تومان درآمد دارد.
 

۸. تحلیلگر و مشاور مدیر

در جایگاه تحلیلگر یا مشاور مدیر، برنامه و عملکرد شرکت را بررسی و نقاط ضعف و قوت را شناسایی می‌کنید و برای بهبود آنها پیشنهاد‌های مختلف ارائه می‌دهید.
 
در چنین شغلی معمولا با حجم زیادی داده و تحقیق سروکار دارید و در واقع ناظری بیرونی هستید که برای بازبینی و بررسی اجزای مختلف یک شرکت موقتا استخدام شده‌اید. دستمزد این شغل تقریبا ساعتی ۱میلیون و ۲۰۰ تا ۲میلیون و ۲۰۰هزار تومان است. بسیاری از شرکت‌ها ترجیح می‌دهند افراد باتجربه در حوزه کاری خود را در چنین جایگاهی به خدمت بگیرند. پس اگر به‌تازگی مدرک منابع انسانی، مدیریت یا مهندسی صنایع خود را گرفته‌اید و کم‌تجربه‌اید، انتظار چنین شغلی را نداشته باشید.
 

۹. ناخن‌کار یا مانیکورکار

در صورتی که به کارهای ظریف علاقه دارید و به‌خوبی می‌توانید با مشتریان ارتباط برقرار کنید، مانیکور ناخن یکی از مشاغل پاره‌وقت مناسب شماست. چنین کاری نیازمند گذراندن دوره‌های آموزشی و کسب گواهی است. پس از اخذ گواهی، می‌توانید بخشی از خانه خود را به محیط کارتان تبدیل کنید. درآمد این کار حدود ۳۶۰ تا ۵۴۰هزار تومان است و هرچه تعداد مشتری‌های شما بیشتر باشد، درآمدتان نیز افزایش خواهد یافت.
 

۱۰. تحلیلگر بازار

خیلی از شرکت‌ها برای شناخت مشتریان و افزایش فروش کالا یا خدمات خود، از تحلیلگران بازار کمک می‌گیرند. در این شغل با حجم زیادی داده سروکار دارید و باید بتوانید با تحلیل آنها، راهکارهای مناسب برای افزایش فروش ارائه کنید. درآمد این شغل در بین شغل‌های پاره‌وقت بالاست و ساعتی ۹۰۰هزار تا ۱میلیون و ۷۰۰هزار تومان دستمزد می‌گیرید.
 

۱۱. پیشخدمت رستوران

یکی از دردسترس‌ترین مشاغل پاره وقت، کارکردن در رستوران‌ها و کافه‌ها به‌عنوان پیشخدمت است. این شغل به مهارت سخت خاصی نیاز ندارد، با این حال مهارت‌های نرم مانند تعامل با دیگران پیش‌نیاز ضروری این شغل به شمار می‌روند. درآمد پیشخدمت‌ها تا حد زیادی تابع موقعیت جغرافیایی، سطح رستوران و میزان انعامی است که دریافت می‌کنند. بنابراین نمی‌توان برآورد دقیقی از درآمدشان داشت. با این حال چیزی حدود ۳۳۰ تا ۶۰۰هزار تومان در ساعت است.
 

۱۲. متصدی کافه

وظیفه متصدی کافه این است که پس از دریافت سفارش انواع نوشیدنی‌ها،‌ آنها را آماده کند. باید بتوانید با ترکیب انواع مواد مختلف، سفارش مشتری را تهیه کنید. درآمد این شغل نیز مانند پیشخدمت رستوران به عوامل مذکور بستگی دارد و حدود ۳۳۰ تا ۶۶۰هزار تومان در ساعت است.
 

۱۳. پاسخگویی تلفنی

اگر به شغلی احتیاج دارید که بدون رودروشدن با مشتریان به آنها خدمت‌رسانی کنید، پاسخگویی تلفنی گزینه مناسبی برای شماست. چه بخش خصوصی و چه بخش دولتی، هردو به تعداد زیادی پاسخگوی تلفنی برای پشتیبانی از محصولات و خدماتشان نیاز دارند.
 
یکی از ویژگی‌های مثبت این شغل این است که امکان دارد گاهی بتوانید این کار را از خانه هم انجام دهید. درآمدش هم حدود ۵۰۰ تا ۸۰۰هزار تومان در ساعت است.
 

۱۴. پیک غذا

پیک غذا یکی از شغل‌های پاره‌وقت است که به تخصص خاصی نیاز ندارد. فقط کافی است خودرو یا موتورسیکلت و گواهینامه رانندگی داشته باشید. در این شغل، بیشتر زمانتان در خیابان‌ها و کوچه‌پس‌کوچه‌ها سپری می‌شود، پس بهتر است استقامت بدنی لازم را داشته باشید.
 
درآمد پیک غذا نیز مانند پیشخدمت رستوران به عوامل متعددی وابسته است، مثلا قیمت سوخت و سرویس وسایل نقلیه در هر کشور و اینکه چه میزان از آن را کارفرما تقبل می‌کند. در مجموع می‌توان درآمد این شغل را ۳۰۰هزار تومان در ساعت تخمین زد.
 

۱۵. ماساژور

برای این شغل باید در دوره‌های ماساژ شرکت و گواهی آن را دریافت کنید. سپس می‌توانید با راه‌اندازی مرکز ماساژ یا مراجعه به منازل مشتریان کار کنید. برخی از ماساژورها روی موارد درمانی تمرکز می‌کنند در حالی که دیگران سراغ ماساژهای آرامش‌بخش می‌روند. انتخاب با شماست. درآمد ماساژورها حدود ۶۰۰هزار تا ۱میلیون تومان است.
 

۱۶. مترجم

در صورتی که غیر از زبان مادری به زبان دیگری مسلط باشید، می‌توانید به‌عنوان مترجم فعالیت کنید. مترجمان گزینه‌های زیادی دارند، از ترجمه کتاب و مقالات گرفته تا مدارک مهاجرت و اسناد رسمی. همچنین در صورت تسلط به ترجمه هم‌زمان، می‌توانید به این کار نیز مشغول شوید.
 
درآمد مترجمی به عواملی مانند تجربه، ناشری که با آن کار می‌کنید، میزان فروش کتاب، نوع ترجمه‌ و حتی زبانی که به آن مسلط هستید بستگی دارد. مثلا امروزه بسیاری از افراد زبان انگلیسی را فراگرفته‌اند، اما زبان‌های کمتر شناخته‌شده، مترجمان کمتر و در نتیجه دستمزد بیشتری دارند. به‌طور کلی می‌توان دستمزد مترجمی را ۷۵۰هزار تا ۱میلیون و ۳۰۰هزار تومان در ساعت در نظر گرفت.
 

۱۷. بنگاه معاملات املاک

املاکی‌ها زمان خود را صرف پیداکردن مشتری برای خانه‌ها یا رهن و اجاره آنها می‌کنند و بابت تسهیل معامله، حق کمیسیون می‌گیرند. درآمد این شغل وابسته به تلاش شما و تعداد معاملاتی است که جوش می‌دهید و حدود ۶۹۰هزار تا ۱میلیون و ۳۰۰هزار تومان است.
 

۱۸. طراح سایت

این شغل پاره وقت ترکیبی از فن و خلاقیت است. چنین فردی سایتی جذاب با رابط کاربری آسان برای شرکت‌های دولتی و خصوصی طراحی می‌کند. در قبال این کار هم دستمزدی بین ۱ تا ۲میلیون تومان دریافت می‌کند. به‌طبع هرچه تخصص و مهارت بیشتری داشته باشید،‌ می‌توانید با قیمت‌های بالاتری کار کنید.
 

مشاغل پاره‌وقت پردرآمد در ایران

در کشور ما مشاغل پاره‌وقت بسیار محبوب‌اند، به‌خصوص در دوران دانشجویی. البته در سال‌های اخیر با توسعه کسب‌وکارهای اینترنتی و رکورد اقتصادی،‌ بسیاری از افراد برای تأمین هزینه‌های روزافزون زندگی به شغل دوم یا حتی سوم روی آورده‌اند. طبیعتا هیچ‌کس نمی‌تواند هم‌زمان ۲ شغل تمام‌وقت داشته باشد، بنابراین شغل‌های پاره‌وقت گسترش زیادی یافته‌اند.
 
در ادامه، ۱۰ شغل پاره‌وقت پردرآمد و پرطرف‌دار در ایران را فهرست کرده‌ایم که برخی از آنها مشابه نمونه‌های جهانی معرفی‌شده در قسمت قبل هستند.
 
۱. کارشناس تولید محتوا
در کشور ما کسب‌وکارهای دیجیتال در سال‌های اخیر رونق گرفته‌اند. بنابراین کسب‌وکارها برای تأمین نیازهای خود، به تخصص‌های مختلف جدیدی نیاز دارند که یکی از آنها تولید محتوا در فضای مجازی است.
 
کارشناس تولید محتوا باید به زبان انگلیسی مسلط و مهارت نویسندگی هم داشته باشند. روحیه تحقیق و جست‌وجوگری نیز از دیگر ویژگی‌های لازم برای این شغل است. در ایران دستمزد تولید محتوا به ۲ شیوه ساعتی و کلمه‌ای پرداخت می‌شود.
 
اگر به زبان‌های دیگر نیز مسلط باشید یا بتوانید به زبان‌های خارجی تولید محتوا کنید، درآمد بیشتری نصیبتان خواهد شد، هرچند تقاضا در این عرصه کمتر است.
 
۲. مدیر شبکه‌های اجتماعی
این‌روزها اکثر کسب‌وکارها علاوه بر سایت، یک یا چند حساب نیز در شبکه‌های اجتماعی دارند که مدیریت تولید محتوا در آنها فوت‌وفن خاص خودش را دارد. در صورتی که با شبکه‌های اجتماعی آشنایی دارید و می‌دانید که چطور در آنها فعالیت کنید، این شغل پاره‌وقت گزینه مناسبی برای شماست.
 
۳. کارشناس سئو
سایت‌های کسب‌وکارها برای آنکه در نتایج جست‌وجوی گوگل بالاتر دیده شوند، به بهینه‌سازی نیاز دارند. کارشناس سئو کسی است که این بهینه‌سازی را انجام می‌دهد. هرچند برخی کسب‌وکارها به کارشناس تمام‌وقت این حوزه نیاز دارند، بسیاری به‌صورت پاره‌وقت فعالیت می‌کنند.
 
۴. برنامه‌نویس
یکی از پرتقاضا‌ترین و پردرآمدترین شغل‌های پاره‌وقت در ایران برنامه‌نویسی است. برنامه‌نویسی به نوعی زیربنای توسعه کسب‌وکارهای اینترنتی است. پس اگر مهارت کافی داشته باشید، می‌توانید میلیون‌ها تومان بابت هر پروژه دریافت کنید. در کنار اینها با همکاری پاره‌وقت با شرکت‌های خارجی نیز درآمد دلاری کسب می‌کنید.
 
۵. تدریس خصوصی
تدریس خصوصی دروس دبیرستان از مشاغل پاره‌وقت رایج است، به‌خصوص برای دانشجویان. معمولا برای درس‌های ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و زبان انگلیسی بیش از سایر دروس تقاضا وجود دارد.
 
۶. ویراستاری
علاوه بر تولید محتوا، ویراستاری محتوا نیز مهم است. بنابراین کسب‌وکارهای دیجیتال به‌جز تولیدکنندگان محتوا، به‌شکل پاره‌وقت با یک یا چند ویراستار نیز همکاری می‌کنند. اگر تحصیل‌کرده رشته زبان و ادبیات فارسی هستید، می‌توانید به‌عنوان ویراستار کار کنید.
 
۷. پیک موتوری
با رونق خرید‌های اینترنتی، پیک موتوری برای رساندن کالا به مشتری رونق زیادی گرفته است. امروزه در کلان‌شهرهای ایران می‌توانید موتورسیکلت‌های زیادی را ببینید که در حال جابه‌جایی بسته‌های مشتریان هستند. بسته به زمانی که صرف این کار کنید، درآمد بیشتری هم کسب می‌کنید.
 
۸. پرستار سالمندان
با پیری تدریجی جمعیت در ایران، تعداد سالمندانی که به مراقبت‌ نیاز دارند رو به افزایش است. از سوی دیگر در شهرهای بزرگ، خانواده‌ها نمی‌توانند مانند گذشته این کار را انجام دهند. بنابراین پرستاری سالمندان به‌تدریج به شغلی پرتقاضا در کشورمان تبدیل می‌شود. شما می‌توانید از طریق شرکت‌های واسطه، در خانه یا بیمارستان از سالمندان مراقبت کنید.
 
۹. طراح گرافیک
صنعت تبلیغات در کشور ما رونق زیادی گرفته است. پس نیاز به طراح گرافیک برای طراحی انواع پوستر، بنر، کارت ویزیت و لوگو روزبه‌روز بیشتر می‌شود. فرد تحصیل‌کرده در این رشته می‌تواند پاره‌وقت با کسب‌وکارهای مختلف همکاری کنید.
 
۱۰. بازاریابی و فروش
شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای در سال‌های گذشته در کشورمان رشد کرده‌اند. همچنین کسب‌وکارها برای فروش محصولات یا خدماتشان به استراتژی‌های بازاریابی و فروش نیاز دارند.

ما را دنبال کنید