ارکان اصلی آموزش مجازی یا الکترونیکی

ارکان اصلی آموزش مجازی یا الکترونیکی

سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی یا آموزش مجازی LMS (Learning Managment System) سامانه یا نرم افزار تحت وب می باشد که مدیریت، مستندسازی، ارائه دوره‌های تحصیلی و آموزشی، برگزاری آزمون ها، پیگیری، گزارش‌گیری و روند آموزش از راه دور را ‌بطور الکترونیکی و خودکار مدیریت نموده و اجرای برنامه‌های آموزشی را آسان تر می کند. در ادامه با ما همراه باشید تا ارکان اصلی این سیستم را به شما معرفی نماییم.

از LMS چه استفاده هایی می توان کرد؟

آموزش‌گیرندگان و اساتید از LMS برای تحصیل و تدریس استفاده می کنند. دانشجویان و دانش آموزان با استفاده از LMS، واحد درسی خود را انتخاب کرده و در کلاس های آنلاین شرکت می کنند. آموزش گیرندگان با حضور در کلاس های آنلاین، مطالب درسی خود را به صورت آنلاین دریافت می نمایند و به تکمیل تمرین‌های درسی و شرکت در امتحان می‌پردازند. همچنین می‌توانند با استاد و دیگر دانشجویان ارتباط برقرار می‌کنند. انعطاف پذیری فوق العاده ای که در سیستم آموزش مجازی وجود دارد، علاقه مردم به شرکت در دوره ها و کلاس های آموزشی آنلاین را افزایش یافته است.
 

چه کسانی از سامانه آموزش مجازی (LMS) استفاده می کنند؟

تمامی مراکز آموزش که قصد دارند قدم در دنیای آموزش الکترونیکی بگذارند می بایست اقدام به تهیه سامانه مدیریت آموزش مجازی (LMS) کنند.
 
آموزشگاه ها، مدارس، دانشگاه ها، آموزش و پرورش، مراکز علمی و پژوهشی، سازمان ها، ارگان ها، شرکت های بزرگ و کوچک، بانک ها، صنایع، سایت های ارائه دهنده آموزش های الکترونیکی و از راه دور، برای برگزاری کلاس های آنلاین و مدیریت سیستم آموزشی خود، همگی از LMS استفاده می کنند.
 

ماژول ها و ارکان اصلی یک سامانه آموزش مجازی (LMS) چیست؟

مدیریت کاربران و دسترسی ها: امکانی که بتوان کاربران مختلفی اعم از فراگیر، مدرس، کارشناس آموزش یا مدیر سیستم را در آن تعریف کرد و دسترسی های مجازی برای آن کاربر را مشخص کرد.
مدیریت ارائه درس ها: امکانی که بتوان درس های مختلفی تعریف کرد و در صورت لزوم درس ها را در گروه های آموزش خاصی ارائه کرد.
کلاس مجازی آنلاین: امکانی که بتوان یک ارتباط همزمان با حضور فراگیران و مدرس برقرار کرد. فراگیران صدا، تصویر و محتوای مدرس را داشته باشند و در صورت لزوم خود آنها نیز بتوانند صدا و تصویر و پیام خود را منتقل کنند. مدرس می تواند با فراگیران خود گفتگو کند و حتی راجع به موضوعات درسی نظرسنجی کند.
تمرین: امکانی که بتوان از در جهت ارزیابی آموخته های فراگیر استفاده کرد. تمرین معمولا به صورت متنی ارائه می شود و فراگیر می تواند به صورت متنی یا در قالب یک فایل پاسخ را ارسال کند.
انجمن یا تالار گفتگو: امکانی که بتوان یک حول یک محور یا موضع مشخص بتوان به بحث و گفگتو پرداخت.
پیام داخلی: امکانی در جهت ارسال و دریافت پیام به صورت غیر همزمان (آفلاین)
آزمون: امکانی در جهت ارزیابی آموخته های فراگیر در قالب پرسش های مختلف از قبیل پرسش های چند گزینه ای تک جوابی، چند گزینه ای چند جوابی، ارتباطی، ترتیبی، جای خالی.
نمره دهی: امکانی در جهت ثبت نمره برای فعالیت های انجام شده توسط فراگیر ها.
صدور کارنامه، گواهینامه یا مدرک: امکانی در جهت نمایش نمره های اخذ شده یک فراگیر در یک دروه آموزشی در قالب کارنامه یا صدور یک گواهینامه با نمره قبولی.

ما را دنبال کنید