آموزش مدیریت آشنایی با همکاران جدید در محیط کار

آموزش مدیریت آشنایی با همکاران جدید در محیط کار

اگر به تازگی وارد محل کار خود شده اید بهتر است بدانید که چطور خود را به دیگران معرفی کنید تا روابط دوستانه و مثبتی میان شما و همکاران جدیدتان شکل بگیرد. بعضی از شرکت‌ها برنامه‌هایی برای معرفی کارکنان جدید تدارک می‌بینند اما باید بدانید که چطور به قلب سازمان جدید وارد شوید و روابط درستی ایجاد کنید.

۱. محیط و جو شرکت را در نظر بگیرید

فضای شرکت چطور است؟ جوی رسمی دارد یا صمیمی؟ نحوه معرفی شما باید با فرهنگ و جو سازمان هماهنگ باشد. هنگام معرفی خود، حتما نام و موقعیت شغلی‌تان را مطرح کنید، مثلا:
 
سلام به همه! من سارا سارایی هستم، مدیر عملیاتی جدید شرکت شما!
اگر فضای حاکم بسیار صمیمی و غیررسمی باشد، دیگران دوست دارند که درباره علاقه‌مندی‌ها و جزئیات شغلتان بیشتر بدانند:
 
سلام به همه. من مریم هستم، گرافیست جدید شرکت. قبلا توی شرکت ایکس کار می‌کردم و عاشق یوگا و ساحل هستم.
نحوه معرفی علاوه بر جو و فضای شرکت، به موقعیت شغلی و آدم‌های اطرافتان هم بستگی دارد. اگر در موقعیت شغلی مهمی مانند مدیریت مشغول به کار شده‌اید، باید خیلی دقیق‌تر عمل کنید. در چنین شرایطی اگر همکاران شما را بهتر و دقیق‌تر بشناسند، احترام بیشتری کسب خواهید و دیگران راحت‌تر با شما همکاری می‌کنند، مثلا:
 
سلام دوستان! من شهرزاد هستم، مدیر بازاریابی جدید شرکت و بیشتر از ۱۰ سال سابقه کار مدیریتی دارم. من همیشه آدم‌های درست و ایده‌های خوب رو کنار هم می‌ذارم و به نتایج مثبت بی‌نظیری می‌رسم. البته این کار رو به‌تنهایی نمی‌شه انجام داد و همیشه با کار گروهی و همکاری میسر می‌شه. بی‌صبرانه منتظر شروع همکاری با تک‌تک شما دوستان هستم!
 

۲. در جلسه معارفه شرکت کنید

جلسه معارفه یکی از بهترین فرصت‌ها برای معرفی خودتان به همکاران جدید است. با همه آشنا شوید و خودتان را معرفی کنید. اگر در این جلسه یکی از مدیران یا همکاران ارشد کنارتان باشد، جلسه بهتر هم پیش می‌رود و روند آشنایی‌تان ساده‌تر می‌شود. مدیر یا همکاری که شما را با افراد و بخش‌های مختلف آشنا می‌کند، نقش مهمی در شناخت شرکت دارد.
 
سعی کنید هنگام آشنایی با همکاران مختلف و مدیران، خود را درست معرفی کنید و اثر مطلوبی روی آنها بگذارید. برخورد نخست بسیار مهم است و می‌تواند از شما تصویری در ذهن افراد بسازد، پس بهترینِ خود را ارائه کنید.
 

۳. جلسه‌ای جداگانه برای آشنایی با گروه خودتان برگزار کنید

گروهی که با آن کار می‌کنید مهم‌ترین بخش شرکت برای شماست. باید با اعضای این گروه جلسه معارفه داشته باشید. اگر شرکت برنامه‌ای برای این آشنایی اولیه در نظر نگرفته است، خودتان پیشنهادش را مطرح کنید.
 
با این کار نشان می‌دهید که مشتاق کارکردن با اعضای گروه هستید و دوست دارید هرچه زودتر رابطه‌ای خوب با آنها برقرار کنید. لطفا به این مثال‌ توجه کنید:
 
سلام دوستان! من نیلوفر هستم و مهندس فناوری اطلاعات گروه خواهم بود. خیلی مشتاق کارکردن با شما هستم و به‌زودی به شما می‌پیوندم.
 

۴. برای آشنایی با همکاران از روش‌های مختلف بهره ببرید

سعی کنید از هر فرصتی برای آشنایی با کارکنان شرکت استفاده کنید. هرچه شبکه ارتباطی‌تان بزرگ‌تر شود، کارتان در شرکت راحت‌تر پیش می‌رود. حتی اگر خبری از جلسه معارفه رسمی در شرکت نیست، خودتان روش‌هایی برای آشنایی با دیگران پیدا کنید.
 
در جلسات رسمی یا غیررسمی، فرصتی مناسب برای معرفی خود پیدا کنید. گمنام باقی نمانید. یادتان باشد که گاهی در حواشی جلسات رسمی، فرصت معرفی پیدا خواهید کرد. در این صورت مختصر و مفید صحبت کنید و وقت جلسه را نگیرید، مثلا:
 
سلام من نیما هستم، مدیر جدید بخش روابط عمومی شرکت.
چون در حاشیه جلسه‌ای دیگر هستید، به همین معرفی مختصر اکتفا کنید. البته یادتان باشد که می‌توانید بعدتر، غیررسمی و دوستانه از خودتان بیشتر بگویید. در جلسه هم پرسش‌های احتمالی‌تان را مطرح کنید و ساکت ننشینید.
 

۵. سؤال بپرسید و معاشرت کنید

پس از معرفی خود به همکاران، از آنها سؤالاتی بپرسید. سعی کنید ارتباطی دوسویه شکل بدهید و درباره‌شان اطلاعاتی به‌ دست بیاورید. البته حواستان باشد که در دیدارهای نخست، زیاد از حد سؤال نکنید و به پرسش‌های مرتبط اکتفا کنید.
 
مثلا درباره موقعیت شغلی و سابقه آنها سؤال کنید. ببینید که با کدام‌یک از کارکنان دیگر ارتباط کاری مستقیم خواهید داشت. پس از آشنایی‌های اولیه، می‌توانید پا را فراتر بگذارید و بیشتر سؤال کنید، مثلا:
 
از آشنایی با شما خوشوقتم، ندا هستم! ما با هم همکاری خواهیم داشت؟
 

۶. با گروه‌های دیگر هم آشنا شوید

آشناشدن با اعضای گروه‌های کاری دیگر هم فکر خوبی است. از همان ابتدای کار معاشرتی باشید و با همه ارتباط برقرار کنید. یادتان باشد که در آینده، شما و گروهتان با گروه‌های دیگر سروکار خواهید داشت. بنابراین در همان ابتدای کار روابط خوبی با گروه‌ها و آدم‌های مختلف برقرار کنید و خود را فردی اجتماعی با میل به برقراری ارتباطات دوستانه نشان دهید.
 
اگر امکان دارد، از بخش منابع انسانی بخواهید شما را با افراد و گروه‌های مختلف آشنا کند. در صورتی که چنین امکانی وجود ندارد هم خودتان دست‌به‌کار شوید. آستین‌ها را بالا بزنید و برای آشنایی و معاشرت پیش‌قدم شوید. مثلا:
 
سلام! من مانی هستم، کپی‌رایتر تیم A. خوشحال می‌شم که در آینده با گروه شما همکاری داشته باشم.
 

۷. با چارت سازمانی آشنا شوید

سعی کنید چارت سازمانی را مرور کنید و ببینید با چه گروه‌ها و افرادی در ارتباط خواهید بود. بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها خودشان این چارت را به هنگام ورود در اختیار تازه‌واردها قرار می‌دهند. اگر چنین چیزی به شما داده نشد، خودتان از منابع انسانی بخواهید که شما را با چارت سازمان آشنا کند.
 
البته دقت کنید که چنین چیزی مرسوم است یا خیر. اگر جو مناسب برای چنین درخواستی وجود ندارد، سعی کنید خودتان با پرس‌وجوی غیررسمی سلسله‌مراتب کاری را بفهمید. آشنایی با چنین چارتی در شرکت‌های بزرگ‌تر بیشتر هم به‌ دردتان خواهد خورد. با دانستن جایگاه افراد مختلف، می‌توانید ارتباطات مؤثری شکل بدهید، مثلا:
 
سلام مانا هستم از بخش تبلیغات، خوشحالم از آشنایی با شما. به‌نظرم توی پروژه‌های آینده هم رو زیاد می‌بینیم.
 

۸. ارتباطات‌تان را حفظ کنید

دنبال راهی برای حفظ ارتباطات شکل‌گرفته باشید. نگذارید که پس از جلسه معارفه، میان شما و دیگران فاصله بیفتد. می‌توانید به کارکنان دیگر پیام بدهید و از آنها بابت کمکی که به شما برای آشناشدن با شرکت کرده‌اند، تشکر کنید. به آنها پیشنهاد همکاری بدهید و بگویید که هر زمان لازم باشد، می‌توانید به آنها کمک کنید. مثلا برای کسی که در جلسه معارفه به شما کمک کرده است، چنین پیامی بفرستید:
 
سلام خانم/آقای ایکس! بابت همراهی‌تان در جلسه معارفه ممنونم. هر زمانی که به کمک من احتیاج داشته باشید، در خدمت‌تان خواهم بود.

ما را دنبال کنید