معایب و مزایای آموزش مجازی چیست

معایب و مزایای آموزش مجازی چیست

امروزه آموزش‌ مجازی(الکترونیک) و یا غیرحضوری و آنلاین بیش از ۹۰ درصد آموزشهای کشور را در برمی‌گیرد که با توجه به مزایای بسیاری که دارد یکسری مشکلات نیز به دنبال داشته است. در این مقاله مزیت های آموزش مجازی را مطرح کرده و سپس شما را با معایب آموزش الکترونیکی یا آنلاین آشنا خواهیم کرد.

در دنیای کنونی همه ما هر روزه با اینترنت درگیر هستیم از پرداخت قبض ها گرفته تا درخواست ماشین و دانلود موزیک و فیلم و چک کردن ایمیل و فعالیت در شبکه های اجتماعی، اما استفاده از اینترنت تنها به اینها ختم نمی شود. یادگیری آن هم در دنیای مجازی ره آوردی از پیشرفت تکنولوژی برای بشر بوده است. با کمک دنیای فناوری اطلاعات و سامانه آموزش مجازی افراد می توانند در هر لحظه و در هر مکانی آموزش ببینید.
 

مزایای آموزش مجازی (الکترونیکی)

یادگیری مبتنی بر وب معمولا با عنوان آموزش الکترونیکی یا آموزش مجازی شناخته شده است  که این اتفاق اساسا شامل یادگیری آنلاین از طریق دوره های آموزشی است که عموما در سامانه آموزش مجازی (نرم افزارآموزش مجازی) ارائه می شوند. با کمک سامانه آموزش مجازی می توان تمام فرایند های یادگیری را بصورت الکترونیکی انجام داد. با پیدایش سیستم های آموزش الکترونیکی که امروزه نقش برجسته ای را در میان تمام کسانی که تمایل به یادگیری دارند پیدا کرده است، ایجاد فضای شخصی آموزشی برای کاربران فراهم شده است تا آنها بتوانند به دورازهر گونه دغدغه ای از مزایای آموزش الکترونیکی برخوردار باشند. درادامه می خواهیم به برخی از مزایای سیستم آموزش الکترونیکی بپردازیم.
 

کاهش هزینه های آموزشی مبتنی بر یادگیری

آموزش حضوری همواره هزینه حمل و نقل به مرکز آموزشی را با خود به همراه دارد که علاوه بر هزینه رفت و آمد، آلودگی هوا را نیز در کلان شهر ها را نیز به همراه دارد. اما با استفاده از آموزش مجازی، افراد می توانند هزینه های آموزشی را به نسبت کاهش دهند. با کمک یادگیری الکترونیکی تحقق عدالت آموزشی و ایجاد فرصت یادگیری برای افراد در هرلحظه و در هر مکان با هر بودجه فراهم می شود. با استفاده از دوره های آموزشی مجازی، نیاز به فضای آموزشی فیزیکی برای کارکنان حذف می شود و این به نوبه خود می تواند به شدت هزینه های ایجاد و نگهداری فضای آموزشی را کاهش دهد. در برخی موارد، حتی نیاز به استخدام یک مدرس مستقیم را نیز حذف می کند.
 

کسب درآمد بیشتر برای شرکت های استفاده کننده از آموزش الکترونیکی

همواره آموزش یکی از اساسی ترین راه ها برای بهبود عملکرد کارکنان بوده است . در صورتی که سازمان ها برنامه های آموزشی مدونی را برای کارکنان خود در نظر بگیرند می توانند بازدهی  پرسنل خود را بالا برده و از درآمد بیشتری را برای سازمان خود به دست آورد.
 

افزایش بهره وری با آموزش آموزش الکترونیکی

نه تنها استفاده از elearning می تواند افزایش درآمد در هر کارمند را به همراه داشته باشد بلکه می تواند بهره وری آنها را نیز افزایش دهد. با به رسمیت شناختن آموزش و یادگیری الکترونیکی در سازمان می توان 30% بازگشت سرمایه را افزایش داد.
 

افزایش رضایت مندی شغلی کارکنان

بر طبق برخی مطالعات انجام شده در حوزه منابع انسانی ، رضایت کارکنان در محیط کاری و فضای شغلی تاثیر مستقیمی با روابط کاری بین مدیر و پرسنل دارد. اغلب کارکنانی که بستر مناسب برای پیشرفت و یادگیری در راستای بهبود فرایند عملکردی داشته باشند احتمال ترک کارفرما و محیط شغلی در آنها کمتر خواهد بود.
 

یادگیری بهینه با انعطاف پذیری دوره های آموزش الکترونیکی

آموزش الکترونیکی ره آوردی است که دنیای فناوری اطلاعات برای افراد شاغل و تمام کسانی  که با کمبود زمان برای آموزش مواجه بوده اند به ارمغان آورده است. از آنجایی که آموزش الکترونیکی می تواند در هر زمان از روز و با حذف محدودیت ها انجام شود،  تمام مشتاقان یادگیری می تواند درحرفه و تحصیلات خود متمرکز شوند و همیشه به روز باشند.
 

ELearning بستری همیشه در دسترس

آموزش الکترونیکی اجازه می دهد تا افراد در تمام سنین برای یادگیری مهارت های جدید بدون محدودیت به طور یکسان با استفاده از دوره های آموزشی الکترنیکی اقدام کنند.
 

راحتی و آرامش در آموزش

استفاده از کلاس های آموزش حضوری با مشکلاتی همچون عدم انعطاف پذیری در زمان کلاس های آموزشی ، نشستن در صندلی ناراحت کننده، و درد ناشی از کمر درد تا پایان روز را برای افراد در بر دارد. اما هنگامی که افراد، آموزش آنلاین را انتخاب می کنند دیگرنیازبه کلاس فیزیکی نخواهند داشت. افراد می توانند در هر فضایی که دوست دارند منزل یا در محیط کار و یا هر مکان دیگری، تمام سخنرانی ها و محتواهای آموزشی مورد نیاز خود را از طریق نرم افزار آموزش مجازی و کلاس مجازی در اختیار داشته باشند. بنابراین از دیگر مزایای آموزش الکترونیکی راحتی و آرامش در آموزش بیان کرد.
 

سازمانی با دانش روز

همواره داشتن یک برنامه قدرتمند برای یادگیری الکترونیکی، برای شرکت ها سودمند است. این کار به سازمان ها کمک می کند کارکنان خود را به روز نگه دارند.
 
همانطور که تا اینجا متوجه شدید آموزش مجازی نه تنها بعنوان یک بستر آموزشی می تواند ما را در انجام اهداف آموزشی یاری نماید بلکه با حذف تمام محدودیت ها این امکان را فراهم می سازد تا به سرعت به یادگیری های فردی و گروهی بپردازیم و درعین حال می توانیم رویکردی متفاوت همراه با یادگیری را نیز تجربه کنیم.
 
 

معایب آموزش الکترونیکی (آنلاین)

 

یک نوع و روش آموزش برای همه موضوعات مناسب نیست

یکی از معایب اصلی یادگیری آنلاین این است که برای همه سبک های یادگیری جذاب نیست. در حالی که اکثر مردم از آزادی و انعطاف پذیری آموزش الکترونیکی قدردانی می کنند ، بسیاری روش سنتی کلاس را به یادگیری روی رایانه ترجیح می دهند. برخی از افراد ممکن است ترجیح دهند که از طریق یک رویکرد عملی یاد بگیرند و ممکن است به جای استفاده از درسها در سناریوهای زندگی واقعی ، یادگیری الکترونیکی را بیش از حد شبیه به حرکت کردن بدانند. بنابراین یکی از مهمترین معایب آموزش غیرحضوری عدم عملی بودن آنها است. البته در این نوع روش در بسیاری از موضوعات با عملی نبودن یا اجرایی نبودن آموزش مشکلی ندارند و به همین خاطر باید عیب اصلی آموزش غیرحضوری را مناسب نبودن آن برای همه موضوعات دانست.
 

انزوا

آموزش و یادگیری از طریق اینترنت در رایانه های شخصی امکان دسترسی گسترده تر را فراهم می کند، اما همچنین می تواند به راحتی منجر به انزوا شود. یادگیری حضوری بدین معناست که کارمندان می توانند سوال کنند و بلافاصله به آنها پاسخ دهند، این در مورد آموزش الکترونیکی صدق نمی کند. کارمندان آزادی یادگیری در وقت خود را در هر کجا که هستند دارند، اما این ممکن است احساس انزوا و عدم حمایت را برای آنها ایجاد کند. کمبود کلاس و مربی فیزیکی می تواند ناامیدکننده و بی انگیزه کننده باشد.
 

مسائل فنی

اگرچه بیشتر ما راحت در اینترنت و دنیای رایانه گشت و گذار می کنیم، اما همه به اندازه کافی در مورد مسائل فنی آگاه نیستند. درک این مفهوم و یا اجرای آموزش الکترونیکی برای این افراد دشوار است. حتی اگر این نرم افزار یادگیری الکترونیکی کاربر پسند باشد، ممکن است ایده استفاده از آن برای برخی افراد، خصوصاً کارکنانی که مجبور به استفاده منظم از رایانه در مشاغل خود نیستند، دلهره آور باشد. سایر مشکلات بالقوه فنی می تواند کندی اتصال اینترنت، نیازهای خاص مرورگر و سازگاری ضعیف دستگاه باشد. بنابراین از مهمترین معایب آموزش غیرحضوری ایجاد مسائل فنی ای است که برای کاربر به وجود می آید. به همین خاطر تیم پشتیبانی وستا همواره در کنار شماست تا در رفع این مشکلات شما را یاری نماید.
 

عدم کنترل

از طریق آموزش الکترونیکی، کارفرمایان به کارمندان کنترل می دهند تا در زمان خود و به روش خود یاد بگیرند. از آنجا که کاربران می توانند با سرعت خود از ابزارهای یادگیری غیر حضوری استفاده کنند، این خطر وجود دارد که برخی از آنها عقب بمانند یا بدون توجه واقعی به مطالب خود بپردازند. این عدم کنترل بر روند یادگیری می تواند برخی را از استفاده از یادگیری آنلاین برای اهداف آموزشی خسته کند.
 
وقتی استراتژی آموزش به درستی اجرا شود، آموزش الکترونیکی (غیر حضوری) این امکان را دارد که کار را برای آموزش کاربران هر شرکت تغییر دهد. آیا شما ابزارهای یادگیری الکترونیکی را برای مهارت آموزی و رشد حرفه ای به کار گرفته اید؟ مزایا و معایب آموزش مجازی، غیر حضوری، الکترونیکی و آنلاین شما چه بوده است؟ شما می توانید با قراردادن کامنت های خود ما را از این مزیت ها و معایت آگاه نمایید تا شما را در مورد آنها به درستی راهنمایی کنیم.

ما را دنبال کنید