آموزش مدیریت زبان بدن در پیشرفت شغلی

آموزش مدیریت زبان بدن در پیشرفت شغلی

اگر شما جز افراد بامسئولیت هستید، احتمالا امید دارید که بالاخره یک روزی ارتقای شغلی پیدا کنید. حسابی کار می‌کنید، هر وظیفه‌ای را که به شما محول می‌شود، به خوبی انجام می دهید. اما صرف اینکه برخی از این ویژگی‌های کارمند نمونه را دارید، به این معنی نیست که مدیرتان حتما آن ارتقای شغلی یا افزایش حقوق را که شایسته‌اش هستید به شما می‌دهد. به‌جز حضور به‌موقع سر کار، عوامل دیگری هم هستند که باید درنظر گرفته شوند.

زبان بدن‌ می‌تواند یکی از همان چیزهایی باشد که شما را از پیشرفت شغلی بازداشته‌اند. ممکن است بدون اینکه خودتان متوجه باشید، مدام دست‌هایتان را در هم گره کنید یا در صندلی خود فرو بروید. شاید این نکته‌های ظریف در منزل یا در جمع دوستان مسئله‌ی مهمی محسوب نشوند، اما در محل کار می‌توانند باعث شوند که مضطرب یا بی‌کفایت به‌نظر برسید. شاید هم اصلا نمی‌دانید چه اشتباهاتی در زبان بدن مرتکب می‌شوید! در این مقاله، با ۱۹ اشتباهی که برای پیشرفت شغلی باید از آنها دوری کنید، آشنا خواهید شد.

۱. فرورفتن در صندلی

همه می‌دانند که فرورفتن در صندلی نه‌تنها برای پشت‌شان ضرر دارد، حتی ممکن است باعث ایجاد حس کوچکی و بی‌اهمیتی هم بشود.
اما اگر شما در محل کارتان مدام در صندلی فرو بروید، رئیس‌تان یا سایر کارمندان ممکن است تصور کنند که به کار اهمیت نمی‌دهید یا در محل کار بیش‌ازحد راحت هستید. راه‌حل چیست؟ میزهای ایستاده را امتحان کنید. این میزها نه‌تنها باعث می‌شوند صاف بایستید، بلکه می‌توانند باعث شوند تا دیگران باور کنند که شما به کارتان تعهد بیشتری هم دارید.
 

۲. پشت چشم نازک کردن

ترک این یکی آسان است؛ پشت چشم نازک کردن اصلا کار خوبی نیست. این حرکت واقعا گستاخانه است و نشانه‌ی عدم تحمل شما برای شنیدن حرف‌هایی است که باب میل‌تان نیستند یا به نظرتان مضحک و احمقانه یا تکراری می‌آیند.
 

۳. گره‌کردن دست‌ها یا پاها

شاید وقتی در جلسه مشغول گوش‌ کردن به رئیس‌تان هستید، گره‌کردن و روی هم انداختن دست‌ها و پاها باعث شوند احساس راحتی کنید، اما ممکن است این رفتار غیرکلامی به اطرافیان‌تان انرژی‌های منفی بدهد. برای نمونه، شاید دیگران با شما ارتباط برقرار نکنند، چون فکر می‌کنند حالت دفاعی دارید، لجوج هستید یا احساس صمیمیتی با آنها ندارید. هیچ‌کس چنین برخوردهایی را دوست ندارد.
اما اگر در دفتر خود تنها هستید و روی یک پروژه‌ی دشوار کار می‌کنید، می‌توانید دست‌هایتان را به‌هم گره کنید. تحقیقی از ران فریدمن (Ron Friedman) و اندرو جی الیوت (Andrew J. Elliott) حاکی از آن است که اگر این زبان بدن را به‌کار بگیرید، تا ۳۰ درصد احتمال بیشتری دارد که تمرکز خود را در طول انجام کار حفظ کنید. پس گاهی اوقات می‌توانید گره کنید.
 

۴. تجاوز به حریم شخصی

خواه با همکارتان فوق‌العاده صمیمی باشید خواه نباشید، درهرحال بهتر است درباره‌ی موضوعات شغلی، فاصله‌ی مناسب را با دوستان و همکاران در محل کار و البته رئیس‌تان حفظ کنید. اگر این فاصله را رعایت نکنید، باعث می‌شوید آن طرف احساس ناراحتی کند و حتی حضور شما را نوعی تهدید بداند. بهترین قانونی که می‌توان در چنین مواقعی رعایت کرد چیست؟ حدود ۱ تا ۲/۵ متر فاصله‌ی خوبی بین شما و همکاران‌تان است.
 

۵. تکرار نکردن حرکات دیگران

تکرار حرکات همکاران، شانس شما را برای ایجاد رابطه‌ی مثبت با آنها افزایش می‌دهد. چرا؟ چون مانند آینه عمل‌کردن در برخورد با دیگران، که به «اثر آفتاب‌پرست» معروف است، اغلب به شما اجازه می‌دهد گفت‌وگوهای عمیق‌تری با دیگران داشته باشید که در بلندمدت باعث اعتماد بیشتر آنها به شما می‌شود.
 

۶. برقرار نکردن ارتباط چشمی

اینکه هنگام مصاحبه‌ی کاری نباید ارتباط چشمی قطع شود را همه می‌دانند. همین مورد را باید برای زمانی‌که در گفت‌وگوهای کاری شرکت می‌کنید هم درنظر بگیرید. اگر کسی به آنچه می‌گوید اعتقاد کافی نداشته باشد یا ترجیح بدهد در گفت‌وگوهای خجالت‌آور شرکت نکند هم ارتباط چشمی برقرار نمی‌کند. اما اگر می‌خواهید شانس خود برای داشتن گفت‌وگوهای بهتر با دیگران در محل کار را افزایش دهید، وقتی درحالِ صحبت هستند، به چشمان‌شان نگاه کنید، چون این کار باعث ایجاد ارتباطی قوی‌تر بین هر دوی شما می‌شود.
 

۷. شُل دست‌ دادن

حتما تا‌به‌حال با آن کسانی دست داده‌اید که دست‌شان مثل ماهی لیز می‌خورد یا اصلا آن‌قدر بی‌حال دست می‌دهند که حال شما را هم می‌گیرند! دست‌ دادن در مناسبات کاری اهمیت زیادی دارد. البته توصیه می‌کنیم هنگام دست‌دادن، دست همکارتان را به سمت خود نکشید یا آن‌قدر محکم دست ندهید که استخوان طرف بشکند، اما باید وضعیت خوبی داشته باشید، ارتباط چشمی برقرار کنید، خوب و محکم دست بدهید.
 

۸. یواشکی وارد شدن

اولین برخورد واقعا مهم است. وقتی وارد یک اتاق یا جلسه می‌شوید، سلام کنید. حتی اگر دیرتر از بقیه آمده‌اید باز هم این را فراموش نکنید. می‌توانید لبخندی بزنید یا سری تکان دهید.
 

۹. کسل به‌نظر رسیدن

زل‌زدن به ساعت، نقاشی‌های بی‌هدف روی کاغذ، آه کشیدن پشت میز! همه‌ی این چیزها می‌توانند به رئیس‌تان نشان دهند که شما در محل کار کسل هستید، حتی وقتی که خودتان تصور نمی‌کنید حواس طرف به شما باشد.
سعی کنید حواس‌تان به زبان بدن باشد، به ویژه ازآنجایی‌که رفتارهای غیرکلامی مسئول ۵۵ درصد از پیام‌هایی هستند که مخابره می‌کنید. اگر کسل هستید، قدمی بزنید یا از همکاران‌تان بپرسید کمکی نیاز دارند یا نه. سر کار هر قدر فعال‌تر باشید، حس بهتری خواهید داشت.
 

۱۰. انجام حرکت‌های عصبی

قلنج شکستن، بازی با مو، جویدن ناخن و لب، همگی نمونه‌هایی از حرکت عصبی هستند.
شاید انجام این کارهای کوچک در منزل اشکالی نداشته باشد، اما جلوی رئیس یا همکاران می‌تواند از اعتبار شما بکاهد و باعث شود دیگران فکر کنند شما مضطرب یا بی‌کفایت هستید. از همکاری صمیمی بخواهید وقتی ناخودآگاه مشغول انجام یکی از این تیک‌های عصبی هستید، به شما اشاره کند. هر قدر کمتر عصبی باشید، آرام‌تر و مطمئن‌تر به‌نظر می‌رسید، رفتاری که همیشه باعث پیروزی می‌شود.
 

۱۱. تکیه‌دادن به دیوار یا مبلمان

صاف بایستید. صاف ایستادن باعث می‌شود دیگران بدانند که شما هوشیار هستید و اعتمادبه‌نفس دارید. فاصله‌ی پاها را به‌اندازه‌ی عرض شانه نگه دارید و به چهار ستون بدن‌تان تکیه کنید.
 

۱۲. لبخند نزدن

لبخند داشتن یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای انتقال اعتمادبه‌نفس است. با این کار تعهد خودتان به کار را نشان می‌دهید.
 

۱۳. پنهان کردن دست‌ها

برای درون‌گراها خبر ناخوشایندی داریم؛ پنهان‌کردن دست هنگام گفت‌وگو می‌تواند نشان‌دهنده‌ی غیرقابل‌اعتماد بودن باشد. به‌علاوه اینکه طبق مطالعه‌ای از کالگیت یونیورسیتی، اگر موقع صحبت‌کردن از دست‌هایتان استفاده کنید، مردم بیشتر تمایل دارند به شما گوش بدهند. البته نباید دستان خود را طوری در هوا تکان دهید که مثلا اهمیتی نمی‌دهید. باید کف دست‌هایتان باز و به سمت بالا باشد تا قابل‌اعتماد و شفاف دیده شوید.
 

۱۴. نگاه‌کردن به ساعت

بیش‌ازحد به ساعت خود نگاه نیندازید؛ به‌ویژه اگر مشغول گفت‌وگو با همکارتان هستید. نگاه‌کردن به ساعت بی‌حوصلگی را می‌رساند و ممکن است بی‌احترامی تلقی شود.
 

۱۵. استفاده از حرکات اغراق‌آمیز

در بیشتر استارتاپ‌ها، با گذشت زمان فرهنگِ راحت‌تربودن اشاعه یافته است. اما این بدین معنی نیست که شما می‌توانید نظرات خود را با حرکات اغراق‌شده بیان کنید. حرکات شدید دست می‌توانند نشان دهند که شما غیرحرفه‌ای هستید و اعتمادبه‌نفس زیادی ندارید. این نوع رفتارهای غیرکلامی را در حداقلِ ممکن نگه دارید، مگر اینکه با دوستان نزدیک در حال خوش‌گذرانی باشید.
 

۱۶. رو برگرداندن از حضار در جلسات کاری

اگر بدن‌تان به سمت حضار نیست، این احتمال وجود دارد که بی‌توجه یا حتی گستاخ به‌نظر برسید. شانه‌ها و بدن خود را به سمت گروه برگردانید. اگر هم روی صندلی نشسته‌اید، صندلی‌تان را به سمت گروه بچرخانید.
 

۱۷. استفاده‌ی مداوم از تلفن

بهتر است زیاد از تلفن استفاده نکنید، مگر اینکه صحبت با تلفن جزئی از کارتان باشد.
 
استفاده از تلفن در محل کار، به‌ویژه در جلسه، بی‌احترامی به شخصی است که صحبت می‌کند. سعی کنید رابطه‌ی خود با تلفن‌تان را در حداقل ممکن نگه دارید و اگر باید جلوی همکارتان از آن استفاده کنید، پیش از آنکه سرتان در گوشی فرو برود، از او عذرخواهی کنید.
 

۱۸. خساست در سر تکان‌ دادن

لبخندها و سر تکان‌ دادن‌های ساده اغلب می‌توانند به‌عنوان حرکات غیرکلامی قدرتمندی محسوب شوند که باعث می‌شوند دیگران بدانند شما فعالانه درحالِ گوش‌دادن هستید. حس خوبی دارد، امتحان کنید!
 

۱۹. کناره‌گیری از همکاران

اگرچه وقتی در شغل جدیدی مشغول می‌شوید خجالت‌ کشیدن طبیعی است، اما نباید بین خود و همکاران جدیدتان فاصله بیندازید، چراکه ممکن است به‌نظر برسد نمی‌خواهید جزئی از گروه باشید. تحقیقات حاکی از آن هستند که وقتی خود را از کسی دور نگه می‌دارید، او شما را بی‌علاقه، ناراحت و حتی بی‌اعتماد تلقی می‌کند. من پیشنهاد می‌کنم از آن پیله خود بیرون بیایید و برای برقراری ارتباط با همکاران‌تان کمی نزدیک‌تر شوید.
 

ما را دنبال کنید