کتاب های مفید آموزش مدیریت مهارت های ارتباطی

کتاب های مفید آموزش مدیریت مهارت های ارتباطی

کتاب‌های مهارت ارتباطی هر آن چیزی را که برای برقراری ارتباط مؤثرتر با دیگران نیاز دارید به شما یاد می‌دهند. در واقع، ارتباط برقرارکردن با دیگران و تأثیرگذاشتن روی آنها مهارتی است که می‌توانید در خودتان پرورش دهید. یکی از مهم‌ترین راه‌های پرورش مهارت ارتباطی، مطالعه کتاب‌های مرتبط و به‌کاربستن توصیه‌های آنهاست.

اگر در برقراری ارتباط با دیگران مشکل دارید، اگر به‌خاطر همین ناتوانی بسیاری از فرصت‌های زندگی را از دست داده‌اید، الان وقت تغییر است. کتاب‌های متعددی در زمینه آموزش مهارت ارتباطی در دنیا نوشته و منتشر شده‌اند. بسیاری از آنها نیز در ایران ترجمه شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار دارند که در ادامه با برخی از آنها آشنا می‌شوید.
 

۱. آیین دوست‌یابی

ترجمه عنوان اصلی این کتاب این است: «چگونه می‌شود با دیگران ارتباط دوستی برقرار کرد و روی مردم تأثیر گذاشت؟» و این عنوان دقیقا محتوای اصلی آن را مشخص می‌کند. این کتاب از انواع کتاب‌های خودیاری است که اولین بار در سال ۱۹۳۶ منتشر شد. کتاب آیین دوست‌یابی بارها تجدیدچاپ شده است و با فروش بیش از ۳۰ میلیون نسخه در سراسر جهان، یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها شناخته می‌شود. مجله تایم در سال ۲۰۱۱، فهرست ۱۰۰ کتاب تأثیرگذار را منتشر کرد که در آن، کتاب آیین دوست‌یابی رتبه ۱۹ را به خود اختصاص داده بود.
 
دیل کارنگی تا قبل از سال ۱۹۱۲ در نیویورک دوره‌های آموزشی با موضوع تجارت و بازرگانی برگزار می‌کرد. در سال ۱۹۳۴، لئون شیمکین، تاجر آمریکایی که از حامیان مؤسسه انتشاراتی Simon & Schuster بود، در یکی از دوره‌های ۱۴هفته‌ای کارنگی با موضوع ارتباطات اجتماعی و هنر سخنوری شرکت کرد. شیمکین پس از شرکت در این دوره، کارنگی را متقاعد کرد تا با استخدام یک کارمند تندنویس، یادداشت‌هایی از این دوره تهیه شود تا مطالب ارائه‌شده قابلیت انتشار پیدا کند. در اولین چاپ، ۵۰۰۰ نسخه فروخته شد که آمار فروش بسیار خوبی بود. استقبال بی‌نظیر مخاطبان و وجود تقاضای فراوان برای خرید باعث شد تا در اولین سال چاپ، این کتاب ۱۷ بار تجدیدچاپ شود.
 

۲. گفتگوهای سرنوشت‌ساز

این کتاب به آموزش مهارت‌های کسب و‌ کار می‌پردازد و در آن، مهارت‌هایی برای برقراری ارتباط صحیح تجاری در شرایط نامناسب آموزش داده شده است. کتاب گفتگوهای سرنوشت‌ساز بر اساس رویکرد خودیاری و با همکاری بنیان‌گذاران مؤسسه آموزشی VitalSmarts، کری پترسون، جوزف گرنی، رون مک‌میلان و آل سویتزلر نوشته شده است. این کتاب برای اولین بار در سال ۲۰۰۲ چاپ و در سال ۲۰۱۲ برای دومین بار تجدید چاپ شد. فروش بیش از ۲ میلیون نسخه و ترجمه به ۲۸ زبان از موفقیت‌های کتاب گفتگوهای سرنوشت‌ساز است.
 
در سال ۲۰۱۳، سایت خبری بیزینس اینسایدر (Business Insider) کتاب‌های محبوب با موضوع کسب‌و‌کار را رتبه‌بندی کرده است که نام کتاب گفتگوهای سرنوشت‌ساز هم در این فهرست به چشم می‌خورد.
 

۳. کتاب جامع اسرار زبان بدن

آلن پیز نویسنده استرالیایی، که از صاحب‌نظران مشهور در زمینه زبان بدن است، با همکاری همسرش باربارا پیز این کتاب را نوشته است. کتاب جامع اسرار زبان بدن، که با رویکرد خودیاری نوشته شده است، اولین بار در سال ۲۰۰۴ منتشر شد. البته این کتاب در واقع نسخه کامل‌تر و صحیح‌تر کتاب دیگر آلن پیز با عنوان «زبان بدن» است که در سال ۱۹۸۱ منتشر شده بود.
 
این کتاب راهنمایی برای رمزگشایی از ارتباط غیر کلامی است و به شما آموزش می‌دهد چگونه با توجه به حرکات و حالات افراد، احساسات و افکار آنها را تشخیص دهید. همچنین با مطالعه این کتاب می‌آموزید که برای انتقال صحیح پیام خود، از چه حرکات و حالت‌هایی کمک بگیرید.
 

۴. فقط گوش کن

کتاب فقط گوش کن به ده‌ها هزار نفر کمک کرده است تا از حصار ناتوانی خود در برقراری ارتباط سازنده با دیگران رهایی یابند. مارک گولستون، روان‌پزشک باتجربه و مربی کسب‌و‌کار، این کتاب ارزشمند را با زبانی ساده نوشته است. کتاب فقط گوش کن روش‌های اثبات‌شده‌ای را آموزش می‌دهد که با استفاده از آنها می‌توان افراد را به برقراری ارتباط ترغیب کرد. این کتاب اولین بار در ۱۵ سپتامبر ۲۰۰۹ منتشر شد. در این کتاب توضیح داده می‌شود که:
 
چگونه بهتر گوش کنیم؛
چگونه با ابراز همدلی، رابطه آسیب‌دیده را اصلاح کنیم؛
چگونه فرد کاملا غریبه‌ای را به مشتری خود تبدیل کنیم؛
چگونه در مذاکرات تجاری پیچیده و تبلیغات و معاملات به‌سادگی موفق شویم؛
چگونه فردی عصبانی یا پرخاشگر را به آرامش دعوت کنیم تا شنونده خوبی بشود.
 

۵. تک‌خوری ممنوع

کیت فرازی، کارآفرین و مدیر موفق، این کتاب را نوشته است. کتاب تک‌خوری ممنوع در واقع طرز فکر و روش‌هایی را که فرازی برای برقراری ارتباط با همکاران، شرکا و دوستان خود استفاده می‌کند ارائه می‌دهد. از نظر فرازی، این افراد همان کسانی‌اند که به یکدیگر کمک متقابل کرده‌اند. بر اساس دید‌گاه فرازی، تمامی تعاملات اجتماعی بر پایه سخاوت بنا می‌شوند. او بین برقراری یک رابطه اجتماعی واقعی و یک معاشرت سادۀ همراه با خوش‌اخلاقی تفاوت قائل می‌شود.
 
این کتابِ پرفروش برای برقراری روابط اجتماعی راهکارهای زیادی را بیان می‌کند. با مطالعه‌اش می‌توانید در انواع روابط اجتماعی‌تان تحولات شگرفی ایجاد کنید، از روابط خانوادگی گرفته تا روابط شغلی.
 

۶. به زبان تد

تمرکز این کتاب روی تکنیک‌هایی است که شما را به سخنران بهتری تبدیل می‌کند که مهم‌ترین ستون مهارت‌های ارتباطی است. وقتی مهارت‌های ارتباطی تأثیرگذار داشته باشید، از صحبت‌کردن در جمع نمی‌ترسید. در واقع، سخنرانی در مقابل عموم مردم به نوعی جذابیت برای شما تبدیل می‌شود. این کتاب بیشتر از هرچیز بر سبک ارائه و نحوه برقراری ارتباط استیو جابز تمرکز دارد.
 

۷. هرگز سازش نکنید

کتاب هرگز سازش نکنید به شما هنر مذاکره‌کردن را می‌آموزد. در واقع، یادتان می‌دهد طوری مذاکره کنید که انگار کل زندگی‌تان به نتیجه این مذاکره بستگی دارد. تأکید این کتاب بر این است که توانایی مذاکره هنر است و شما برای موفقیت، باید در این هنر به درجه استادی برسید. برای خواندن توضیحات کامل‌تر درمورد این کتاب، به معرفی‌نامه‌اش در سایت چطور مراجعه کنید.
 

۸. همیشه بدانید که چه بگویید

این کتاب درمورد شکستن تمام سدهایی است که شما را از برقراری ارتباط مؤثر با دیگران منع می‌کند. علاوه بر این، در کتاب همیشه بدانید که چه بگویید یاد می‌گیرید چطور برای شروع ارتباطی مؤثر پیش‌قدم شوید، گفت‌وگوهای کوتاه داشته باشید و حتی بتوانید بحث‌های جذاب راه‌ بیندازید. در واقع، بر اساس آنچه در مقدمه آمده، این کتاب به شما مجموعه‌ای از قوانین و راهبردها را یاد می‌دهد تا در دنیای واقعی از آنها استفاده کنید و هیچ‌وقت برای برقراری ارتباطی مؤثر دچار مشکل نشوید.
 

۹. مهارت ارتباط با مردم

آیا در محل کارتان مشکلاتی با مدیر خود دارید؟ دوست دارید همسر بهتری باشید؟ نمی‌توانید با کارمندانتان رابطه خوبی داشته باشید؟ در برقراری ارتباطات کاری مشکل دارید؟ می‌خواهید توانایی بیشتری برای تأثیرگذاری روی مردم داشته باشید؟ آیا علاقه دارید به دیگران کمک کنید تا روابط اجتماعی‌شان را اصلاح کنند؟ کتاب مهارت ارتباط با مردم پاسخ‌گوی این سؤال‌های شماست.
 
لس گیبلین، نویسنده این کتاب، بیش از ۱۰۰۰ همایش با موضوع «مهارت ارتباط با مردم» برای شرکت‌ها و انجمن‌های مختلف اجرا کرده است. گیبلین در سال ۱۹۶۵ بهترین فروشنده سال شد. کتاب مهارت ارتباط با مردم با فروش بیش از دو میلیون نسخه، کتاب پرفروشی در زمینه مهارت‌های ارتباطی است.
 

۱۰. گفت‌و‌گو‌های سخت

«چگونه درمورد موضوعات مهم صحبت کنیم؟» اگر به‌دنبال پاسخ‌های کاربردی برای این سؤال هستید، میکروبوک گفت‌و‌گوهای سخت را مطالعه کنید. این میکروبوک مهارت‌هایی را آموزش می‌دهد که با استفاده از آنها می‌توان سخت‌ترین مکالمات را با اضطراب کمتر و به شکلی تأثیرگذار مدیریت کرد. این میکروبوک بر اساس نتایج به‌دست‌آمده از پروژه تحقیقاتی دانشگاه هاروارد با موضوع مذاکره (Harvard Negotiation Project) نوشته شده است. میکروبوک گفت‌و‌گوهای سخت، با بهره‌گیری از مطالب علمی ثابت‌شده، روشی کاربردی را آموزش می‌دهد که اگر مراحل مختلف آن را عملی کنید، درک بهتری از شرایط گفت‌وگو خواهید داشت و می‌توانید گفت‌وگوهای دشوار را به‌راحتی به نتیجه مطلوب برسانید.
 

حرف آخر

مطالعه کتاب درباره مهارت های ارتباطی روش‌ها، تکنیک‌ها و راهبردها را به شما یاد می‌دهد؛ اما شما هستید که باید از آنها در زندگی واقعی استفاده کنید. صرفا مطالعه یک کتاب نمی‌تواند تغییری در شما ایجاد کند.
 

ما را دنبال کنید