آموزش تقویت حافظه با تکنیک سفر

آموزش تقویت حافظه با تکنیک سفر

تکنیک سفر، یک یادآور قدرتمند، انعطاف‌پذیر و مؤثر و یکی از ابزارهای تقویت حافظه می باشد که مبتنی‌بر به یاد آوردن مکان‌های شاخص در سفر یا رفت‌وآمدی آشناست.

چگونگی استفاده از این ابزار

می‌توانید از طریق مرتبط ساختن اطلاعات با مکان‌های شاخص در سفر یا رفت‌وآمدی که برای‌تان آشناست، از تکنیک سفر استفاده کنید. برای مثال مسیر شما از خانه به سمت محل کارتان، مسیرتان از اتاق خواب به سمت آشپزخانه‌، مسیری که برای ملاقات با والدین‌تان از آن می‌گذرید یا گردشی خانوادگی در تعطیلات آخر هفته، مثال‌هایی از رفت‌وآمدهای آشنا هستند که می‌توانید در این تکنیک از آنها استفاده کنید. به‌محض آشنا شدن با این تکنیک، می‌توانید سفرهایی تخیلی به‌وجود بیاورید که در ذهن‌تان باقی بمانند.
 
برای استفاده‌ی مؤثر از این تکنیک، بهتر است از قبل، سفر و مسیرها را در ذهن‌تان مرور کنید. به‌‌این‌ترتیب قبل از آنکه بخواهید اطلاعات را به مکان‌های شاخصی اختصاص بدهید، آن مکان‌ها در ذهن‌تان شفاف و واضح هستند. یکی از روش‌های انجام این کار، یادداشت همه‌ی مکان‌های شاخصی است که می‌توانید به‌ترتیب آنها را به خاطر بیاورید. این امر به شما امکان می‌دهد تا مکان‌های شاخص را به‌عنوان مکان‌های برجسته‌ای به خاطر بسپارید که در یادآورهایتان به‌کار می‌روند و آنها را از سایر مکان‌هایی که برای بهتر شناختن مسیر به آنها توجه می‌کنید، مجزا کنید.
 
برای به خاطر سپردن فهرستی از آیتم‌ها، مثلا فهرستی از افراد، تجارب، رویدادها یا اشیا، باید این موارد را با مکان‌های شاخص یا مکان‌های توقف در طول رفت‌وآمد یا سفرتان ارتباط بدهید.
 
این تکنیک روش بسیار مؤثری برای به خاطر سپردن فهرست‌های بلند است. با سفری که به اندازه‌ی کافی طولانی باشد، می‌توانید برای مثال عناصر جدول تناوبی، نام پادشاهان و رئیس جمهورها، اطلاعات جغرافیایی یا ترتیب کارت‌های موجود در بسته‌ای به هم ریخته را به یاد بیاورید.
 
این سیستم بسیار انعطاف‌پذیر است. برای به خاطر سپردن فهرست‌های طولانی، فقط باید سفری دور و درازتر با مکان‌های شاخص بیشتر را به خاطر بسپارید. برای به خاطر آوردن فهرستی کوتاه، می‌توانید تنها از بخش کوتاهی از مسیر استفاده کنید.
 
یکی از مزایای این تکنیک این است که می‌توانید در هر جایی از مسیر، حرکت خود را آغاز کنید تا اطلاعات را به خاطر بیاورید.
 
می‌توانید این تکنیک را به همراه سایر یادآورها هم به‌کار ببرید. این کار را یا با ایجاد تصویرهای کدگذار پیچیده در مکان‌های توقف در طول سفر یا رفت‌وآمد و یا از طریق ارتباط با سایر یادآورها در هر محل توقفی می‌توانید انجام بدهید یا اینکه می‌توانید از سیستم تثبیت برای سازمان‌دهی فهرست سفرها و غیره استفاده کنید.
 

مثال

برای مثال، شاید بخواهید چیزی معمولی مانند این فهرست خرید را به خاطر بسپارید:
 
قهوه، سالاد، سبزیجات، نان، دستمال آشپرخانه، ماهی، مرغ، گوشت گوساله، میوه، پاک‌کننده‌ی وان حمام.
 
می‌توانید این فهرست را با رفتن به سوپرمارکت مرتبط کنید. تصاویر یادآور، می‌توانند به‌این‌صورت باشند:
 
1- در ورودی: دانه‌های خردشده‌ی قهوه روی پادری؛
2- بوته‌ی گل رز در باغچه‌ی حیاط جلویی: کاهو و گوجه‌های در حال رشد در اطراف رزها؛
3- داخل اتومبیل: سیب‌زمینی، پیاز و گل کلم‌هایی روی صندلی راننده؛
4- در پارکینگ: نان بربری‌ها را برای نشانه چیده‌اند؛
5- خیابان اصلی: علامت‌های راهنمایی و رانندگی را در دستمال آشپرخانه پیچیده‌اند؛
6- پل زیرگذر: ماهی‌ها را از دم‌شان آویزان کرده‌اند؛
7- چهارراه: مرغ‌ها روی چراغ‌ها قدقد می‌کنند و بال می‌زنند؛
8- مدرسه‌ای که در مسیر است: گوساله‌ای جلوی مدرسه در حال کاراته‌بازی است؛
9- ساختمان بانک: سیب و پرتقال‌ها از در بانک بیرون می‌ریزند؛
10- پارکینگ سوپرمارکت: وان حمام کثیفی کنار ماشین من پارک شده.

ما را دنبال کنید