با این توصیه‌ها در مسیر پیشرفت شغلی قرار بگیرید

با این توصیه‌ها در مسیر پیشرفت شغلی قرار بگیرید (مطالب عمومی)

با این توصیه‌ها در مسیر پیشرفت شغلی قرار بگیرید

پیشرفت شغلی رؤیای تمام کسانی می باشد که کار می‌کنند. برای رسیدن به این هدف باید برنامه ریزی، استراتژی و هدف گذاری داشت. در ادامه، به‌صورت جامع در این مورد صحبت خواهیم کرد.

اگر قصد دارید از ساعت‌های کاری خود بهترین نتیجه را کسب کنید، مدیریت آینده‌ی شغلی کاری انتخابی نیست، بلکه امری اجباری است. شما به‌عنوان یک بزرگسال، هفته‌ای ۴۰ ساعت کار می‌کنید، پس چرا از این ساعات کاری بهره‌برداری بهتری نکنید؟
 
مدیریت شغلی یعنی اینکه به‌دنبال کسب مهارت‌ها، توانایی‌ها و تجارب جدید باشید. اهداف خود را با رئیس‌تان درمیان بگذارید و شریکی را برای خود پیدا کنید که تجارب بهتری را در اختیارتان قرار بدهد.
 
از مهارت‌ها و استعداد‌های خود برای پیشرفت شغلی استفاده می‌کنید. ادامه‌دادن این پیشرفت درنهایت سبب افزایش تجربه و مشارکت شما در محیط کار می‌شود. انجام این کار سبب پیشرفت شغلی و ایجاد بنیانی استوار در زندگی شغلی شما خواهد شد. 
 
موقعیت‌های رشد و پیشرفت شغلی 
 
وقتی اغلب کارمندان به موقعیت کاری خود فکر می‌کنند، هرگز به چیزی بیشتر از موقعیت فعلی یا موقعیت شغل بعدی که می‌خواهند، فکر نمی‌کنند. آنها باید از دیدگاه کوتاه‌مدت خود عبور کنند. 
همین‌طور که کارمندان در نمودار سازمانی شرکت پیشرفت می‌کنند، موقعیت‌های شغلی کمتری نیز در اختیار آنها قرار می‌گیرد. با این همه به‌دست‌آوردن مهارت‌ها و تجارب جدید باید یکی از اولویت‌های مهم برای آنها باشد تا بتوانند ارزش بیشتری را به آینده‌ی کاری خود ببخشند.
برای به‌دست آوردن رشد و پیشرفت شغلی باید در کسب تجارب شغلی، پیش‌قدم باشید. در ادامه چند روش را معرفی خواهیم کرد تا بتوانید با رئیس خود برای مدیریت شغلی، همکاری کنید. 
 
- کار بقیه‌ی کارمندان را یاد بگیرید تا دانش خود را نسبت به آنها افزایش دهید.
 
- از تجارب بین سازمانی بهره ببرید تا دامنه‌ی تجارب خود را بالاتر ببرید.
در کلاس‌ها و برنامه‌های تمرینی شرکت کنید تا دانش خود را افزایش بدهید.
 
- در محیط کار، گروه‌های کتاب‌خوانی تشکیل دهید تا دانش خود را بیشتر کنید و اصطلاحات، مفاهیم و تشکیل گروه را با همکاران خود تمرین کنید.
برای به‌دست‌آوردن راهنمایی‌های لازم با کارمندی از بخش‌های دیگر مشورت کنید تا تجربه بیشتری به‌دست آورید.
 
 
۵ نکته برای رشد و پیشرفت شغلی 
 
دکتر تریسی ویلن معاون مرکز تحقیقاتی آپولو و استاد مدعو در دانشگاه استنفورد این نکات اضافی را برای مدیریت استراتژی شغلی توصیه می‌کند: 
1- 
آیا می‌توانید از مدیریت و پیشرفت شغلی خود برای شتاب در مسیر شغلی‌تان استفاده کنید؟ افرادی که در محیط کار موفق‌اند و از کار خود رضایت دارند، همیشه می‌دانند که از شغل خود چه انتظاراتی دارند. وقتی در مورد اهداف خود تصمیم گرفتند، برای رسیدن به آنها نقشه می‌کشیدند.
 
2- استفاده از چهارچوب زمانی و اهداف کوتاه‌مدت برای مدیریت پیشرفت شغلی بسیار مؤثر است. بهره‌مندی از حمایت و هدایت مدیر نیز به شما اطمینان می‌دهد که بهتر بتوانید مسیر شغلی خود را مدیریت کنید.
 
3- بعضی شرکت‌ها برنامه‌های رسمی برای بهبود مسیر شغلی کارمندان‌شان دارند. شما باید در شرکت‌های دیگر به‌صورت غیررسمی مسیر پیشرفت شغلی خود را دنبال کنید. شرکت‌های بابرنامه عموما انرژی خود را روی کمک به کارمند خود برای بهبود مسیر شغلی آنها، متمرکز می‌کند.
 
4- درباره‌ی موضوع مسیر شغلی باید هر سال، چندبار همراه با مدیر شرکت بحث شود. این شرکت نیست که مسیر شغلی دارد، بلکه کارمندان آن دارای مسیر شغلی هستند، اما شرکت‌ها می‌توانند با سرمایه گذاری مالی، زمانی و منابع خود روی کارمندان به پیشرفت شغلی آنها کمک کنند.
 
5- داشتن مسیر شغلی به همان دلیلی توصیه می‌شود که داشتن اهداف توصیه می‌شوند. مسیر شغلی یک نقشه‌ی نوشته‌شده است که کمک می‌کند تا هر کارمند روی مهم‌ترین وظیفه‌اش تمرکز کند و مسیر خود را به سمت موفقیت شغلی باز کند. بدون نقشه، سرگردان خواهید بود و هیچ معیاری برای ارزیابی عملکرد خود نخواهید داشت. 
 
۵ نکته برای ایجاد استراتژی مدیریت شغلی 
 
دکتر تریسی ویلن همچنین به این نکات برای ایجاد استراتژی مدیریت شغلی اشاره می‌کند:
 
 
موفقیت در محیطی پررقابت که دائما درحال‌تغییر است، نیازمند یک استراتژی مدیریت شغلی است. کارفرما می‌خواهد کارمندانی را جذب و استخدام کند که دارای بهترین ارزش‌ها باشند. بنابراین خودتان را همانند کسب‌وکاری بدانید که یک محصول یا خدمت می‌فروشد و برای بازاریابی ارزش‌های خود در محیط کار یک برنامه بازاریابی تدوین کنید. او می‌‌گوید: «اطلاعات مؤسسه‌ی تحقیقاتی آپولو در مورد آینده‌ی آموزش، شغل و محیط کاری پیشنهاد می‌کند که از این ۵ استراتژی برای مدیریت شغل خود استفاده کنید.»:
 
۱. مدیر خود را به صورت فعال در جریان تصمیم‌گیری در مورد اهداف شغلی خود قرار دهید 
مهم‌ترین فرصت برای افزایش اثربخشی استراتژی این است که مدیریت را در فرایند تصمیم‌گیری دخالت دهید.
 
 
 
۲. در مورد مهارت‌های مورد نیاز خود در کوتاه‌مدت و درازمدت تحقیق کنید
 
اگر هدف شما این است که به ریاست منابع انسانی شرکت برسید، بهتر است نیازهای تحصیلی، مهارت‌ها، فناوری‌ها و تجارب مورد نیاز خود را مشخص کنید و برای رسیدن به اهداف بلند مدت شغلی خود برنامه‌ی موقت را توسعه دهید. 
 
۳. برای افزایش دانش خود در زمینه‌ی گزینه‌های شغلی پیش‌ روی خود، درخواست ملاقات حضوری با همکاران و مدیران بدهید
 
هدف ملاقات این است که اطلاعات لازم برای تصمیم‌گیری در مورد آینده شغلی را گردآوری کنید. مردم علاقه دارند تا داستان‌های موفقیت و نصایح خود را در اختیار شما قرار دهند.
 
 
 
۴. برای انجام پروژه‌های چالشی، خودتان داوطلب شوید
 
یکی از بهترین راه‌ها برای پیشرفت شغلی این است که مشکلات سازمان را شناسایی کنید و یک راه‌حل ارائه بدهید. با ارائه‌ی یک راه‌حل، نه‌تنها خودتان را به‌عنوان فردی که مشکلات را حل می‌کند معرفی می‌کنید، بلکه در این راه، مهارت‌های خود را نیز توسعه می‌دهید.
 
 
 
۵. با قسمت نیروی انسانی شرکت مشورت کنید از فرصت‌های ارتقای شغلی موجود مطلع شوید
 
می‌توانید در دوره‌های آموزشی حین خدمت شرکت کنید تا یک مدرک دانشگاهی یا گواهی‌نامه مهارت اخذ کنید.
 
 
 
از فرصت‌های موجود استفاده کنید. به مسیر پیشرفت خود و یادگیری مهارت‌های جدید متعهد باشید. با تنظیم راه‌کارهای پیشرفت شغلی، شانس خود را برای یافتن شغل‌های جدید و رسیدن به اهداف بلندمدت بیشتر می‌کنید.
 
 
هر کدام از ما چندین سال را برای کارکردن صرف کرده‌ایم. داشتن کار، بسیار خوب است اما ایجاد مسیر حرفه‌ای می‌تواند شانس موفقیت شما را افزایش بدهد. برای داشتن یک شغل موفق نیازمند آن هستید که از استراتژی مدیریت شغلی که به آنها اشاره شد، پیروی کنید.
 
 
سابقه‌ی شغلی و حرفه‌ای موفقیت‌آمیز، بدون برنامه ایجاد نمی‌شود و نیازمند برنامه‌ریزی، تمایل و بازنگری مداوم است. آیا آماده هستید تا این استراتژی‌ها را برای پیشرفت شغلی خود دنبال کنید؟ 

شما هم نظر دهید